Wachtwoord vergeten?
Let op! Geld lenen kost geld
 
 

Klantongelijkheid 

7/1/2013  Lenen 

“U bent vaste klant? Oh, maar dan betaalt u extra!”

U bent klant bij een kredietverstrekker. Dan blijkt opeens dat nieuwe klanten minder betalen voor een doorlopend krediet dan u. U kunt het zich niet voorstellen? En toch gebeurt het.

Stel u zich voor…

U huurt voor twee weken een huisje op een vakantiepark. De afspraak is dat u per week betaalt. Na een week wilt u afrekenen voor de week erop. Dan blijkt dat u opeens € 50 méér moet betalen, tenzij u het huisje nu voor drie weken huurt. Dan blijft de prijs gelijk. Een gast die net arriveert, betaalt gewoon de oude prijs. Als u hier een opmerking over maakt, zegt de eigenaar van het vakantiepark doodleuk: “Ja meneer, nieuwe klanten betalen een lagere huurprijs!”

“Loyale klanten worden hier gestraft”

Er is geen vakantiepark in Nederland dat met dergelijke praktijken wegkomt. Sommige kredietverstrekkers, daarentegen, hebben er geen enkele moeite mee. Ze werken met verschillende tarieven voor bestaande en nieuwe klanten. Of, als u klaagt over een tariefstijging, proberen ze u over te halen een hogere kredietlimiet af te sluiten. Tegen het oude tarief. Het idee is dat u dan meer gaat besteden (en dus sowieso meer gaat betalen). Klantvriendelijk? Niet echt.

Werk aan de winkel

Kredietverstrekkers hebben de afgelopen jaren belangrijke lessen geleerd. Zogenaamde ‘koppelverkopen’, waarbij u een goedkope lening krijgt mits u een dure verzekering afsluit, komen niet meer voor. De voorwaarden zijn transparanter geworden, de ‘toon’ is normaal en niet schreeuwerig. Lenen is gewoon maar kost wel geld; het is niet alsof u de loterij wint. Toch valt er nog veel te verbeteren. Met name als het gaat om het centraal stellen van de klant. Klanten zijn nu eenmaal niet gebaat bij te hoge leningen, willekeurige tariefstijgingen, onverklaarbare prijsverschillen of ‘slimme’ verkooptrucs.

Gewoon over lenen

Gelukkig zijn er ook kredietverstrekkers die niet aan slimme verkooptrucs doen. Om er zeker van te zijn dat u met een dergelijke 'eerlijke' kredietverstrekker in zee gaat, kunt u de voorwaarden raadplegen. Want ook dát kenmerkt een klantgerichte organisatie: openstaan voor suggesties en in dialoog blijven met klanten. Alleen zo kun je je dienstverlening steeds beter maken.


Bron: Klantongelijkheid, column Guido Kersten, 17 oktober 2011 - MoneyMagazine

(088) 321 00 03
Contactformulier

Aangepaste openingstijden

Ma-vrij 09.00-21.00 uur;
Zaterdag 10.00-17.00 uur.

Alle contactgegevens

Vergelijk Freo met andere aanbieders

 
 
Bron: Independer.nl, vanaf-rente bij een Doorlopend Krediet, 30-06-2014