Wachtwoord vergeten?
Let op! Geld lenen kost geld
 
 

Consumenten blijven gevangen in wurgleningen 

7/1/2013  Lenen 

Consumenten blijven soms gevangen in wurgleningen, ondanks de nieuwe gedragscode van de Vereniging van Financieringsmaatschappijen Nederland (VFN). Die moet het oversluiten van leningen met hoge rentes makkelijker maken.

Anonieme klant van de DSB-bank

"In 2000 sloten we een lening af bij de DSB-bank voor een nieuwe auto. Mijn vrouw werkte in de Thuiszorg en had die hiervoor nodig. We kochten geen dure auto hoor, gewoon een B-merk. Na vijf jaar stond er nog steeds 10.000 euro over en bleek ik ook enkele koopsommen te hebben afgesloten. Het bleek een gestapelde lening te zijn. Die contracten waren totaal niet te begrijpen. Gelukkig kon ik mijn krediet in 2005 oversluiten naar de Postbank. Ik heb geluk gehad. Veel voormalige kanten van de DSB-bank zitten nog steeds in een moeilijke positie."

Toch kunnen niet alle consumenten met dergelijke leningen overstappen naar een aanbieder met gunstige voorwaarden. Kredietverstrekkers kunnen klanten alsnog weigeren op basis van bijvoorbeeld een registratie bij BKR. Zo blijven oud-klanten van de DSB Bank nog altijd gevangen in torenhoge leningen. "Dit is goed nieuws voor consumenten die geen achterstanden hebben. Toch zullen kredietverstrekkers scherp blijven en sommigen weigeren", zegt Guido Kersten van kredietverstrekker Freo.

In de gedragscode is opgenomen dat klanten die bij de ene aanbieder een lening hebben van bijvoorbeeld 5000 euro, die bij een andere partij ook zouden moeten krijgen. "In de afgelopen jaren zijn de inkomenseisen voor leningen steeds strenger geworden, maar die hoeven dus niet gehanteerd te worden bij het oversluiten", zegt Bert Reitsma van de VFN. "Individuele partijen zijn nog steeds niet verplicht om iemand een lening aan te bieden. De mogelijkheden voor consumenten zijn wel iets ruimer geworden", stelt Reitsma.

De stichting Platform Aandelen Lease (PAL) betwijfelt of de slachtoffers van de DSB-bank, die zij vertegenwoordigen, hier iets aan hebben. "Ze zitten vast in ingewikkelde constructies en financiƫle problemen. Geen bank wil dat overnemen", zegt een woordvoerder.

Bij het afsluiten van een lening moet je als klant altijd kritisch blijven, stelt Kersten van Freo. "Soms is een persoonlijke lening goedkoper dan een doorlopend krediet. Een overlijdensrisicoverzekering afsluiten is ook niet altijd nodig. Dat kan al geregeld zijn door middel van een hypotheek. Bovendien worden soms de eerste maanden actietarieven aangeboden die later flink kunnen oplopen. Daar moet je scherp op blijven."


- Bron: Metronieuws

U kunt bij
ons terecht


(088) 321 00 03
Contact met Freo
Maandag-vrijdag09.00-21.00 uur
Zaterdag10.00-17.00 uur
Aangepaste openingstijden