Let op! Geld lenen kost geld

Wat als u tijdelijk moeite heeft met het aflossen van uw lening

Als u een lening heeft bij Freo, hebben we er vertrouwen in dat de lening past bij uw financiële situatie. Toch kan er ook in uw leven iets gebeuren waardoor u (tijdelijk) moeite krijgt met het aflossen van uw lening. Op dat soort momenten is het belangrijk dat u contact met ons opneemt. Het is hiervoor nooit te laat.

Wat als...

  • Als u gaat samenwonen of trouwen hoeft u Freo niets te laten weten. Alleen als u verhuist, moet u ons dit aan ons doorgeven. U wijzigt uw adres eenvoudig zelf via Mijn Freo. Vraagt u in de toekomst een nieuwe lening aan bij Freo? Dan is het wel belangrijk ons te laten weten dat u bent gaan samenwonen of bent getrouwd. Dan kunnen wij een passende offerte maken die past bij uw nieuwe situatie.

    Wordt ook getoond in: Wat als u gaat samenwonen of trouwen?

  • Verhuist u binnen Nederland?

    Dan kunt u eenvoudig zelf uw adres aanpassen in Mijn Freo.

    Verhuist u naar het buitenland?

    Neem dan altijd telefonisch contact met ons op via 088-321 00 03 (normaal tarief). Als u voor een bepaalde tijd naar het buitenland verhuist, bijvoorbeeld voor uw werk, bekijken we of u uw lening kunt houden. Verhuist u definitief naar het buitenland? Dan wordt uw lening waarschijnlijk opgeëist en beëindigd. U leest er meer over in de Algemene Voorwaarden van Freo.

    Wordt ook getoond in: Wat als u gaat verhuizen?

  • Als u of uw partner werkloos raakt, komt u in een onzekere periode terecht. Hoe snel vindt u weer een baan? En tegen welk salaris? Uw baan verliezen heeft vaak financiële gevolgen. Daarom is het belangrijk dat u Freo op de hoogte stelt van deze wijziging. Het kan namelijk van invloed zijn op het aflossen van uw lening bij Freo.

    Neem contact met ons op

    Als u of uw partner werkloos raakt, is het belangrijk ons dat zo snel mogelijk te laten weten. Hoe eerder wij op de hoogte zijn, hoe meer mogelijkheden wij hebben om u te helpen. Zo voorkomt u dat u later misschien moeite krijgt met het aflossen van uw lening. Onze Klantenservice is bereikbaar van maandag t/m zaterdag op telefoonnummer 088-321 00 03 (normaal tarief).

    Wordt ook getoond in: Wat als u een andere baan krijgt of werkloos raakt?

  • Als u met pensioen gaat, kan het zijn dat uw maandelijks inkomen omlaag gaat. Hierdoor heeft u per maand minder te besteden. Dit kan gevolgen hebben voor het aflossen van uw lening. 

    Freo vindt het belangrijk dat u zorgeloos kunt genieten van uw pensioen. Een (te) hoog maandbedrag past hier niet bij. Bij de aanvraag van uw lening houden we vaak al rekening met uw verwachte pensioeninkomen. Is dit in uw geval niet gebeurd? Dan nemen we ruim vóór uw pensioen contact met u op. Wij beoordelen dan of de lening ook met uw pensioeninkomen nog bij u past. Soms is dit niet zo. Dan gaan we samen op zoek naar een oplossing om de lening weer passend te maken. In veel gevallen betekent dit een opnameblokkade om te voorkomen dat uw schuld hoger wordt.

    Ook heeft Freo een maximale leeftijdsgrens van 75 jaar voor het aflossen van uw lening. Op deze leeftijd moet de lening volledig zijn terugbetaald.  

     

    Wordt ook getoond in: Wat als u binnenkort met pensioen gaat?

  • Een verbroken relatie is een verdrietige gebeurtenis. Er zijn veel dingen die u moet regelen. Ook zaken waar uw hoofd nu niet naar staat. Toch is het belangrijk om ons zo vroeg mogelijk te laten weten dat u en uw partner uit elkaar gaan. Hoe sneller u dit doet, hoe meer mogelijkheden wij hebben om u te helpen.

    Over het algemeen is het zo dat na een scheiding beide (ex-)partners een deel van de lening overnemen. Hoe dit er in uw geval uit gaat zien, bespreken wij graag met u persoonlijk. Neem daarom zo snel mogelijk contact op met de klantenservice op telefoonnummer 088-321 00 03 om uw scheiding door te geven.

    Wordt ook getoond in: Wat als u gaat scheiden of uit elkaar gaat?

  • Allereerst wensen wij u veel sterkte met het overlijden van uw dierbare. Als er iemand overlijdt die dichtbij u staat, moet u veel regelen. Ook zaken waar uw hoofd nu niet naar staat. Daarom wil Freo het u zo makkelijk mogelijk maken.

    Zo meldt u een overlijden aan Freo:

    • Stuur Freo per post of e-mail een bericht met daarbij kopie of scan van de overlijdensakte. Een foto mag ook. Vergeet niet uw telefoonnummer, naam- en adresgegevens te vermelden.
      Stuur een kopie per post naar: Freo, Postbus 2347, 5600 CH Eindhoven. Of een scan/foto naar: klantenservice@freo.nl.
    • Na ontvangst sturen wij u een bevestigingsbrief. Hierin leggen wij stap voor stap uit hoe het verder gaat met de lening.

    Belangrijk: is de lening een Doorlopend Krediet?

    In het geval van een overlijden wordt de lening dan altijd geblokkeerd. Dat betekent dat als er een tweede kredietnemer is, er geen (her)opnames meer gedaan kunnen worden. Dit doen we om te voorkomen dat de schuld hoger wordt. Wilt u als tweede kredietnemer wel gebruik blijven maken van het Doorlopend Krediet? Neem contact met ons op. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden. De Freo Klantenservice is van maandag t/m zaterdag bereikbaar op telefoonnummer 088-321 00 03 (normaal tarief).

    Wordt ook getoond in: Wat als er iemand overlijdt?

  • Het kan zijn dat u (even) krap bij kas zit. Omdat u bijvoorbeeld uw baan bent kwijtgeraakt, een financiële tegenvaller heeft gehad of omdat u gaat scheiden. Als u denkt dat u (tijdelijk) moeite krijgt met het terugbetalen van uw lening, is het belangrijk dat u contact met ons opneemt. Het is nooit te laat om met ons te praten. Op die manier kunnen we samen zoeken naar een oplossing.

    Meer informatie over uw lening bij …

    Natuurlijk kunnen er nog andere dingen zijn waardoor u verwacht tijdelijk minder inkomsten te hebben. Denk aan arbeidsongeschiktheid, een verhuizing, een overlijden of een financiële tegenvaller. Ook dan is het belangrijk om ons op tijd op de hoogte te stellen.

    Wordt ook getoond in: Wat als u te maken krijgt met een onverwachte situatie?

  • Als u een lening heeft bij Freo, dan hebben we er vertrouwen in dat de lening bij u past. Dat hebben we beoordeeld toen u de lening bij ons afsloot. Maar er kan van alles gebeuren waardoor uw inkomen tijdelijk minder is. Bijvoorbeeld na een scheiding of als u uw baan verliest. Dan kan het lastig zijn om elke maand geld over te maken naar Freo. Herkent u dit? Neem contact met ons op. 

    Wat kunt u verwachten? 

    Wij beoordelen uw persoonlijke en financiële situatie opnieuw. Als wij vinden dat de lening niet langer passend is, dan gaan we samen op zoek naar een oplossing. Zodat het voor u weer haalbaar is om uw lening af te lossen. Want dat is altijd het doel. Dit houdt bijvoorbeeld in dat we een opnameblokkade plaatsen om te voorkomen dat uw schuld hoger wordt.

    Jaarlijkse LeenCheck

    Freo houdt zelf ook zicht op uw persoonlijke en financiële situatie. Elk jaar sturen we u de LeenCheck. Met een aantal korte vragen beoordelen wij of uw lening nog steeds bij u past. En valt ons iets op? Dan nemen wij hierover contact op met u.

    Neem contact met ons op

    Misschien vindt u het moeilijk om ons te bellen. Toch is het belangrijk om vandaag nog contact met ons op te nemen. Onze klantenservice is bereikbaar via e-mail: klantenservice@freo.nl, maar ook via WhatsApp of telefoon: 088-321 00 03 (normaal tarief).

    Wordt ook getoond in: Wat als uw lening u zorgen geeft?

  • Voor veel mensen is het verleidelijk om geld op te blijven nemen van hun Doorlopend Krediet. Ook als de verbouwing of studie van de kinderen al lang achter de rug is. Herkent u dit? 

    Het is belangrijk om niet onnodig lang aan uw lening vast te zitten. Want hoe eerder u de lening aflost, hoe minder rente u uiteindelijk betaalt. Merkt u dat u - tegen beter weten in - geld blijft opnemen van uw Doorlopend Krediet? Of wilt u uw lening (sneller) aflossen? Neem contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088-3210002. Dan gaan we samen op zoek naar het oplossing. Wij helpen u graag.

    Wordt ook getoond in: Wat als u maar niet van uw Doorlopend Krediet afkomt?

Hoe houdt Freo zicht op uw financiële situatie?

Wij vinden het belangrijk dat u door uw lening niet financieel in de knel komt. Daar voelen we ons verantwoordelijk voor. Daarom houden wij op verschillende manieren zicht op uw leen- en opnamegedrag. Bijvoorbeeld als we zien dat u afgeloste bedragen van uw Doorlopend Krediet  steeds opnieuw opneemt. Of als u uw maandbedrag flink verlaagt. Dit kan een signaal zijn dat de lening niet langer passend is.

In zo’n geval nemen we contact met u op. Wij beoordelen uw persoonlijke en financiële situatie dan opnieuw. Als wij vinden dat de lening niet langer passend is, gaan we samen op zoek naar een oplossing. Dit kan bijvoorbeeld het plaatsen van een opnameblokkade zijn. Zodat uw schuld niet verder oploopt. 

Verandert er binnenkort iets in uw persoonlijke of financiele situatie? En weet u niet zeker of het van invloed is op uw lening? Neem ook bij twijfel contact met ons op. Wij helpen u graag. 

Wij staan voor u klaar

Onze klantenservice is bereikbaar via e-mail: klantenservice@freo.nl, maar ook via WhatsApp of telefoon: 085-1056246 (normaal tarief).


U kunt bij ons terecht

088-321 00 03 WhatsApp

Vandaag van 8:00 - 21:00 uur weer bereikbaar

Contact via WhatsApp

Whatsapp op je device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit