Let op! Geld lenen kost geld

Compensatie variabele rente Doorlopend Krediet

Rabobank Groep gaat klanten die te veel rente hebben betaald op de consumptieve kredieten een compensatie aanbieden. Voor Freo zal dit gaan om het Doorlopend Krediet. De komende maanden onderzoeken we welke klanten dit betreft en hoe we hen gaan compenseren. Naar verwachting zal hier uiterlijk in december 2021 meer bekend over worden

Uitspraak Kifid

Het Kifid (Klachteninstituut Financiële dienstverlening) heeft onderzoek gedaan naar de variabele rente van verschillende consumptieve kredieten. Uit dit onderzoek is gebleken dat de voorwaarden bij het verstrekken van het krediet niet duidelijk genoeg waren over hoe de variabele rente tot stand is gekomen. Het Kifid vindt dat de klant daardoor mag verwachten dat de rente meebeweegt met de marktrente. Bij een aantal klachten die het Kifid onderzocht heeft, is dit niet gebeurd. Deze banken moeten het verschil terugbetalen.

Naar aanleiding hiervan hebben wij als Rabobank Groep in ons klantenbestand geïnventariseerd wat de impact is geweest. Uit deze analyse is gebleken dat wij over het algemeen de marktrente goed hebben gevolgd, maar dat het bij ongeveer 15% van de klanten toch niet helemaal goed is gegaan. Om deze klanten tegemoet te komen, bieden we vanaf eind dit jaar een compensatie aan.

Compensatieregeling

De compensatieregeling sluit aan bij de uitspraak van het Kifid. De Consumentenbond heeft inmiddels positief gereageerd op ons plan en werkt graag mee aan de verdere uitwerking van de regeling. Dit gaan we de komende periode doen. Om ervoor te zorgen dat de regeling breed wordt gedragen, overleggen we hiervoor ook met onder andere de Consumentenbond.

Voor wie geldt de compensatieregeling?

Dit weten we nu nog niet exact. We onderzoeken op dit moment welke klanten precies zijn benadeeld. Het gaat om 15% van de particuliere klanten bij de Rabobank Groep met een consumptief krediet en een deel van de klanten met een product voor rood staan. We verwachten aan het einde van 2021 een uitgewerkte compensatieregeling te hebben. Dit laten we natuurlijk zo snel mogelijk weten.

Op dit moment hoeft u zelf geen actie te ondernemen. U krijgt automatisch bericht van ons. Houd in de tussentijd deze pagina in de gaten voor updates.

Veelgestelde vragen

Hoe is dit berekend?

Onder andere uw inkomen, maandlasten, woonsituatie en burgerlijke staat spelen een rol bij het bepalen van het voor u verantwoorde leenbedrag. Minder lenen kan natuurlijk ook.

Bij het aanvragen van een vrijblijvende offerte checken wij altijd eerst uw persoonlijke en financiële gegevens. Zo beoordelen wij of de lening bij u past.

Sluit

Contact via WhatsApp

Whatsapp op je device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 20.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit

Hoe is dit berekend?

Bij het vaststellen van de bedragen en tarieven hebben wij de volgende aannames gedaan:

  1. Er worden geen boetevrije extra aflossingen gedaan.
  2. De hoogte van het maandbedrag blijft de hele looptijd van de lening gelijk.
  3. Alle verplichtingen rondom de lening zijn goed nagekomen door de contractant(en).
Sluit

Freo gebruikt cookies

Wij plaatsen cookies om uw bezoek te verbeteren. Gaat u akkoord? Accepteer dan alle cookies. .