Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Financiële pas op de plaats door corona

Een Persoonlijke Lening of Doorlopend Krediet bij Freo

Veel Nederlanders maken zich door de coronacrisis zorgen over hun eigen financiële situatie. Uit onderzoek blijkt dat ze grote uitgaven zoals een nieuwe auto of een verbouwing liever even uitstellen. Herkenbaar?

In samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect ondervroegen we vijfhonderd mensen over hun financiële situatie tijdens de coronacrisis. Uit ons onderzoek blijkt dat bijna een derde zich zorgen maakt over hun financiën. Ongeveer een kwart is bang om zijn of haar baan kwijt te raken. Aan de andere kant denken verreweg de meeste respondenten (90%) de komende periode nog wel aan hun financiële verplichtingen te kunnen blijven voldoen. Maar hoe lang dat duurt? Dat is voor een grote groep Nederlanders nog onzeker.

Pas op de plaats

Door de coronacrisis maken veel mensen een financiële pas op de plaats. Dat zien we terug in het onderzoek. Driekwart van de ondervraagden geeft aan dat de crisis invloed heeft op de aanschaf van een auto, verbouwing of andere grote uitgave. Iets minder dan de helft (gemiddeld 40%) van de mensen die hiervoor concrete plannen hadden, stellen dit nu uit naar een later tijdstip. Eén op de tien blaast de plannen zelfs helemaal af. Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat 20% zijn of haar plannen juist naar voren haalt. Op de vraag welke grote uitgave mensen het eerst schrappen – mochten ze die plannen hebben – antwoordt 16%: ‘een nieuwe auto’. Blijkbaar zien velen dit als luxeproduct en dus niet direct noodzakelijk.

Sneller aflossen

Opvallend aan het onderzoek is verder dat een klein deel van de mensen met een lening (16%) het ‘vrijgekomen’ geld van geannuleerde vakanties gebruikt om hun lening versneld af te lossen. Bij Freo kunnen we dit natuurlijk alleen maar toejuichen. Hoe eerder iemand een lening aflost, hoe minder hij of zij betaalt. En dat past dan weer precies bij de visie van Freo op lenen: áls je leent, doe het dan verstandig.

Ron van Vliet

Door Ron van Vliet

25 mei 2020 | geplaatst in Freo onderzoekt

Meer over Freo onderzoekt

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
23 november 2020

Misleidend als geadverteerde rente op lening afwijkt van offerte

Het overgrote deel van de mensen met een lening (82%) vindt het misleidend als de getoonde rente afwijkt van de daadwerkelijke offerte bij hetzelfde leenbedrag. Bijna de helft van deze groep ziet hierin een taak voor de overheid: zij moeten ervoor zorgen dat advertenties van leningen correct en transparant zijn.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
29 oktober 2020

‘Freo-klanten weten het meest over eigen lening’

Klanten van Freo gaan bewust met hun lening om. Veel vaker dan klanten van andere kredietverstrekkers weten ze nog wat het oorspronkelijke bedrag van hun lening was. Ook zijn ze scherper op de rente die ze betalen. Wel schamen ze zich vaker voor hun lening, blijkt uit ons Groot Leenonderzoek 2020.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
21 oktober 2020

Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueel

Meer dan een kwart van de consumenten met een consumptieve lening ervaart de lening als een last. Maar de moeite om over te stappen nemen ze niet of nauwelijks. 32% geeft aan wel te willen overstappen maar vindt dit te veel gedoe. Meer dan de helft denkt niet te kunnen besparen op hun lening of mogen niet overstappen (12%). Dit blijkt uit het Groot Leenonderzoek 2020 van Freo, de online kredietverstrekker van de Rabobank, uitgevoerd door Markteffect onder ruim 1.000 consumenten met een lening.  

Contact via WhatsApp

Whatsapp op uw device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit