Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Groot deel van leners betaalt te veel voor hun lening

Freo heeft een van de laagste rentepercentages van de leenmarkt

Veel mensen met een lening betalen een te hoog rentepercentage voor hun lening. Dat blijkt uit onderzoek van Freo. Gemiddeld betalen mensen 7,5% rente voor een Persoonlijke Lening. Dat percentage ligt bij onder andere Freo een stuk lager.

In een groot leenonderzoek vroeg Freo 500 mensen met een lening onder andere naar het rentepercentage van hun lening. Meer dan de helft (57%) wist dit niet zeker, maar schatte het percentage op 7,2%. Iets minder dan de helft (43%) weet de rente wel zeker en betaalt gemiddeld 7,7%. Met een gemiddelde van 7,5% is dat ongeveer 3% méér dan leners momenteel bij Freo betalen voor een Persoonlijke Lening*.

Het loont dus om regelmatig te checken of u nog goed zit met uw lening. Niet puur en alleen om het rentepercentage: er kunnen ook dingen veranderen in uw persoonlijke situatie waardoor het handig is om de lening weer even onder loep te nemen (denk aan: verhuizen, een nieuwe, baan, een kind krijgen). Vergelijken gebeurt wel vaker bij bijvoorbeeld energieleveranciers en zorgverzekeraars. Ook een lening hoort in dat rijtje thuis.

*Bij een lening van 25.000 euro, een looptijd van 120 maanden en een rente van 4,2%.

Piet Sleegers - Product Specialist Financieren Freo

Door Piet Sleegers

30 oktober 2018 | geplaatst in Freo onderzoekt

Meer over Freo onderzoekt

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
23 november 2020

Misleidend als geadverteerde rente op lening afwijkt van offerte

Het overgrote deel van de mensen met een lening (82%) vindt het misleidend als de getoonde rente afwijkt van de daadwerkelijke offerte bij hetzelfde leenbedrag. Bijna de helft van deze groep ziet hierin een taak voor de overheid: zij moeten ervoor zorgen dat advertenties van leningen correct en transparant zijn.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
29 oktober 2020

‘Freo-klanten weten het meest over eigen lening’

Klanten van Freo gaan bewust met hun lening om. Veel vaker dan klanten van andere kredietverstrekkers weten ze nog wat het oorspronkelijke bedrag van hun lening was. Ook zijn ze scherper op de rente die ze betalen. Wel schamen ze zich vaker voor hun lening, blijkt uit ons Groot Leenonderzoek 2020.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
21 oktober 2020

Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueel

Meer dan een kwart van de consumenten met een consumptieve lening ervaart de lening als een last. Maar de moeite om over te stappen nemen ze niet of nauwelijks. 32% geeft aan wel te willen overstappen maar vindt dit te veel gedoe. Meer dan de helft denkt niet te kunnen besparen op hun lening of mogen niet overstappen (12%). Dit blijkt uit het Groot Leenonderzoek 2020 van Freo, de online kredietverstrekker van de Rabobank, uitgevoerd door Markteffect onder ruim 1.000 consumenten met een lening.  

Contact via WhatsApp

Whatsapp op uw device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit