Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Leenonderzoek: veel Nederlanders liggen te slapen als het om hun lening gaat

Een lening bij Freo: geen kleine lettertjes of addertjes onder het gras

In september 2019 hielden we, samen met onderzoeksbureau Markteffect, een groot onderzoek onder leners. Iets meer dan 1.000 mensen met een persoonlijke lening of doorlopend krediet stelden we onder andere deze vraag: ‘Hoe vaak vergelijkt u de prijzen van zorgverzekeraars, telecomaanbieders, energieleveranciers en kredietverstrekkers?’ Als het gaat om hun lening, liggen veel Nederlanders te slapen.

Het overgrote deel van de ondervraagden (75%) zegt elke twee jaar hun energierekening, telefoonabonnement of zorgverzekering onder de loep te nemen. Met een eventuele overstap als gevolg. Maar het aantal mensen dat hun lening vergelijkt, is veel kleiner. Iets minder dan de helft (47%) heeft zelfs nog nooit gecheckt of deze ergens anders goedkoper kan. Zonde, vinden wij. Naast energieleveranciers, telecomaanbieders en zorgverzekeraars, horen ook kredietverstrekkers in het vergelijkingslijstje thuis.

Vergelijken-aanbieders  

Gemiste kans

Nederlanders die er nog nooit over hebben gedacht om hun lening over te sluiten, geven onder andere als reden aan dat ze denken dat besparen niet mogelijk is of dat ‘ze wel goed zitten bij deze aanbieder’. Ruim een kwart denkt dat het ‘te veel gedoe’ is om over te stappen. Een gemiste kans! Want rentes van kredietverstrekkers verschillen enorm. Het gemiddelde rentepercentage dat mensen noemen in het onderzoek is 6,5%. Dit is behoorlijk wat meer dan de huidige rente van Freo.

Vergelijken loont

De mensen die hun lening wél vergelijken (44%) doen dit vaak als hun contract afloopt, niet tussendoor. Ze geven aan dat ze de drempel om over te stappen als ‘hoog’ ervaren. Hoger dan bij een energieleverancier, telecom- of zorgaanbieder, laat het onderzoek zien. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt dat overstappen in die sectoren ‘erg weinig moeite’ kost. Slechts 31% van de respondenten geeft dat antwoord als het gaat om kredietverstrekkers (figuur 3.5). Bij Freo zien we het als onze taak om die denkbeeldige drempel te verlagen. Met een overzichtelijke website en handige vergelijkingstool. Maar ook door te vertellen waar we voor staan: eerlijke leningen in heldere taal.

Moment-vergelijken-aanbieders  

Overstappen-andere-aanbieder-moeite  

Wist u dat …

u in veruit de meeste gevallen géén boeterente betaalt voor een overstap? Tussendoor uw lening oversluiten is bij Freo kosteloos. Ons advies: check aan het eind van het jaar niet alleen uw zorgverzekeraar, energieleverancier of telecomaanbieder, maar óók uw lening. Het loont!
Kijken of u kunt besparen? Bereken het met onze handige vergelijkingstool.

Ron van Vliet

Door Ron van Vliet

05 november 2019 | geplaatst in Freo onderzoekt

Meer over Freo onderzoekt

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
23 november 2020

Misleidend als geadverteerde rente op lening afwijkt van offerte

Het overgrote deel van de mensen met een lening (82%) vindt het misleidend als de getoonde rente afwijkt van de daadwerkelijke offerte bij hetzelfde leenbedrag. Bijna de helft van deze groep ziet hierin een taak voor de overheid: zij moeten ervoor zorgen dat advertenties van leningen correct en transparant zijn.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
29 oktober 2020

‘Freo-klanten weten het meest over eigen lening’

Klanten van Freo gaan bewust met hun lening om. Veel vaker dan klanten van andere kredietverstrekkers weten ze nog wat het oorspronkelijke bedrag van hun lening was. Ook zijn ze scherper op de rente die ze betalen. Wel schamen ze zich vaker voor hun lening, blijkt uit ons Groot Leenonderzoek 2020.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
21 oktober 2020

Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueel

Meer dan een kwart van de consumenten met een consumptieve lening ervaart de lening als een last. Maar de moeite om over te stappen nemen ze niet of nauwelijks. 32% geeft aan wel te willen overstappen maar vindt dit te veel gedoe. Meer dan de helft denkt niet te kunnen besparen op hun lening of mogen niet overstappen (12%). Dit blijkt uit het Groot Leenonderzoek 2020 van Freo, de online kredietverstrekker van de Rabobank, uitgevoerd door Markteffect onder ruim 1.000 consumenten met een lening.  

Contact via WhatsApp

Whatsapp op uw device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit