Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Leenonderzoek: veel Nederlanders liggen te slapen als het om hun lening gaat

Een lening bij Freo: geen kleine lettertjes of addertjes onder het gras

In september 2019 hielden we, samen met onderzoeksbureau Markteffect, een groot onderzoek onder leners. Iets meer dan 1.000 mensen met een persoonlijke lening of doorlopend krediet stelden we onder andere deze vraag: ‘Hoe vaak vergelijkt u de prijzen van zorgverzekeraars, telecomaanbieders, energieleveranciers en kredietverstrekkers?’ Als het gaat om hun lening, liggen veel Nederlanders te slapen.

Het overgrote deel van de ondervraagden (75%) zegt elke twee jaar hun energierekening, telefoonabonnement of zorgverzekering onder de loep te nemen. Met een eventuele overstap als gevolg. Maar het aantal mensen dat hun lening vergelijkt, is veel kleiner. Iets minder dan de helft (47%) heeft zelfs nog nooit gecheckt of deze ergens anders goedkoper kan. Zonde, vinden wij. Naast energieleveranciers, telecomaanbieders en zorgverzekeraars, horen ook kredietverstrekkers in het vergelijkingslijstje thuis.

Vergelijken-aanbieders  

Gemiste kans

Nederlanders die er nog nooit over hebben gedacht om hun lening over te sluiten, geven onder andere als reden aan dat ze denken dat besparen niet mogelijk is of dat ‘ze wel goed zitten bij deze aanbieder’. Ruim een kwart denkt dat het ‘te veel gedoe’ is om over te stappen. Een gemiste kans! Want rentes van kredietverstrekkers verschillen enorm. Het gemiddelde rentepercentage dat mensen noemen in het onderzoek is 6,5%. Dit is behoorlijk wat meer dan de huidige rente van Freo.

Vergelijken loont

De mensen die hun lening wél vergelijken (44%) doen dit vaak als hun contract afloopt, niet tussendoor. Ze geven aan dat ze de drempel om over te stappen als ‘hoog’ ervaren. Hoger dan bij een energieleverancier, telecom- of zorgaanbieder, laat het onderzoek zien. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt dat overstappen in die sectoren ‘erg weinig moeite’ kost. Slechts 31% van de respondenten geeft dat antwoord als het gaat om kredietverstrekkers (figuur 3.5). Bij Freo zien we het als onze taak om die denkbeeldige drempel te verlagen. Met een overzichtelijke website en handige vergelijkingstool. Maar ook door te vertellen waar we voor staan: eerlijke leningen in heldere taal.

Moment-vergelijken-aanbieders  

Overstappen-andere-aanbieder-moeite  

Wist u dat …

u in veruit de meeste gevallen géén boeterente betaalt voor een overstap? Tussendoor uw lening oversluiten is bij Freo kosteloos. Ons advies: check aan het eind van het jaar niet alleen uw zorgverzekeraar, energieleverancier of telecomaanbieder, maar óók uw lening. Het loont!
Kijken of u kunt besparen? Bereken het met onze handige vergelijkingstool.

Rick Bos - Strategisch Marketing Manager Freo

Door Rick Bos

05 november 2019 | geplaatst in Freo onderzoekt

Meer over Freo onderzoekt

Een voordelige lening bij Freo
18 december 2019

Meer dan de helft van de leners betaalt meer dan nodig

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de mensen met een persoonlijke lening of doorlopend krediet nog nooit heeft overwogen om die lening over te sluiten. En dat terwijl veel mensen meer betalen voor hun lening dan nodig. Het is dus belangrijk om uw lening te blíjven vergelijken. Want, wie wil er nu niet besparen?

Een lening bij Freo: geen kleine lettertjes of addertjes onder het gras
10 december 2019

Groot leenonderzoek toont aan: nog veel onwetendheid over lenen

Weet u wat u precies betaalt voor uw hypotheek? En voor uw persoonlijke lening of doorlopend krediet? Ja? Dan hoort u bij kleine groep Nederlanders! Uit onderzoek van Freo en onderzoeksbureau Markteffect komt naar voren dat iets minder dan de helft weet wat ze precies voor hun lening betalen. Nog opvallender: slechts 20% kan het rentepercentage van de eigen hypotheek noemen.

Freo heeft Net Promoter Score +56
07 mei 2019

Freo warm aanbevolen door klanten

Wij vragen onze klanten elk jaar hoe waarschijnlijk het is dat zij Freo aanbevelen aan familie of vrienden. Want een tevreden klant is voor ons het allerbelangrijkste! Voor de vierde keer op rij is onze klanttevredenheid gestegen. En daar zijn we supertrots op!

U kunt bij ons terecht

088-321 00 03 WhatsApp

Vandaag van 8:00 - 21:00 uur weer bereikbaar

Contact via WhatsApp

Whatsapp op je device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit