Lening aanvragen: tips van expert Melissa Aspers

U wil graag een lening afsluiten. Wat gebeurt er nadat u de aanvraag heeft gedaan? Melissa is Teamleider Klantenservice bij Freo en vertelt wat u kunt verwachten, welke voorwaarden er zijn én hij geeft handige tips.
Als Teamleider Klantenservice houdt Melissa zich dagelijks bezig met aanvragen voor leningen. Melissa: “Wij beoordelen of de gevraagde lening past bij de situatie van de aanvrager en of deze verantwoord is. Dat doen we door gegevens als inkomen, hypotheek- of huurkosten en BKR-registratie te vergelijken met de gewenste lening.”
Online aanvraag doen
Als Teamleider Klantenservice komt Melissa zelf niet direct in contact met u als aanvrager. Zij legt uit: “Bij Freo kunt u online een aanvraag doen. U vult onder meer in hoeveel u wilt lenen en wat u maandelijks kunt aflossen. Zodra u de aanvraag instuurt krijgt u een pop-up te zien. Daarin ziet u of uw aanvraag direct wordt afgewezen of voorlopig wordt goedgekeurd.”
Aanvraag doornemen
“Hebben wij nog vragen aan de hand van uw aanvraag, dan neemt een collega telefonisch contact met u op. Hij of zij neemt de aanvraag nog eens helemaal met u door. Wij controleren uw persoonsgegevens en ook wordt de gewenste leenvorm en het leendoel opgeschreven: de voorlopige offerte betekent niet dat u al groen licht heeft voor een lening."
Voorlopige offerte en documenten uploaden
“In de voorlopige offerte vindt u informatie over de leenvorm, het krediet- en maandbedrag en het rentepercentage. Let goed op: Dit is echt een voorlopige offerte, u heeft dan nog géén groen licht voor een lening. We vragen u eerst om de benodigde documenten te uploaden. Denk aan een kopie van legitimatiebewijs, een bankafschrift van huur- of hypotheekafschrijving en een recent loonstrookje. Wij moeten de offerte daarna nog goedkeuren. Pas bij een schriftelijke bevestiging per mail van ons is de lening definitief.”
Documentatie aantonen
Melissa vult aan: “Welke documenten u precies op moet sturen kan per situatie verschillen. Er zijn heel veel voorbeelden te noemen. Bent u bijvoorbeeld recentelijk verhuisd naar een koopwoning? Dan hebben we een getekende hypotheekofferte nodig om de maandelijkse lasten te kunnen bepalen. Dat doen we omdat de hoogte van invloed is op het leenbedrag. Het kan natuurlijk ook zijn dat u geen nieuwe lening aanvraagt, maar een bestaande lening naar ons wilt oversluiten. Dan vragen we u ook om een aflosnota of het meest recente kredietoverzicht. Zo kunnen we de volledige lening oversluiten.”
Acceptatiecriteria: wanneer accepteren wij de lening?
“Nadat u de offerte heeft ondertekend en met bijhorende documenten terug heeft geüpload, komt de aanvraag bij mij en mijn collega’s terecht. Omdat we willen dat een lening verantwoord is en zeker willen weten dat u het maandbedrag kunt betalen, gelden er zogenaamde acceptatiecriteria.”
Hieronder de drie belangrijkste acceptatiecriteria op een rij:
1. Inkomen
"U moet kunnen laten zien dat u een inkomen heeft, zoals salaris (dit mag een vast of een tijdelijk dienstverband zijn) of pensioen. Met bijvoorbeeld alleen studiefinanciering is het niet mogelijk om een lening af te sluiten bij Freo."
2. BKR-registratie
"Een BKR- registratie is niet negatief, het laat zelfs zien dat u ervaring heeft in lenen en dat dat goed is gegaan. Maar met een negatieve BKR-registratie is het niet mogelijk om een lening af te sluiten. (dit geeft aan dat bij eerdere leenervaring(en) de afspraken niet zijn nagekomen)."
3. In staat zijn om netjes te betalen
"Uit alle documenten en gegevens die u aanlevert (afschriften, loonstrookjes) moeten we kunnen zien dat u de lening kunt betalen."
Maximale leeftijd aanvragen lening
"Daarbij geldt er ook een maximale leeftijd voor het aanvragen van een lening", vertelt Melissa. “Bij een Persoonlijke Lening ligt dit op 70 jaar. Bij een Persoonlijke Lening lost u maandelijks af.”
Tips van Melissa voor afsluiten lening
Wilt u een lening afsluiten? Dit zijn de tips van Melissa:
1. Doe zelf onderzoek
"Bedenk vooraf wat u precies wilt. Een Persoonlijke Lening of Doorlopend Krediet? Wat zijn de verschillen? Reken ook alvast eens uit wat in uw situatie het voordeligst is en het beste past bij het doel van de lening. Maar let op! Vanaf 23 december 2020 is een Doorlopend Krediet afsluiten bij Freo niet meer mogelijk."
2. Stel een leendoel vast
"Waarvoor heeft u de lening nodig en hoeveel heeft u precies nodig? Leen liever niet meer dan nodig is."
3. Ken uw inkomen en vaste lasten
"Zo kunnen wij u beter en sneller helpen en vaak ziet u zelf dan ook al of u de gewenste lening kunt betalen of niet."
Melissa's tips in de praktijk brengen? Ontdek hier welke lening bij u past.