Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Meer dan de helft van de leners betaalt meer dan nodig

Een voordelige lening bij Freo

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de mensen met een persoonlijke lening of doorlopend krediet nog nooit heeft overwogen om die lening over te sluiten. En dat terwijl veel mensen meer betalen voor hun lening dan nodig. Het is dus belangrijk om uw lening te blíjven vergelijken. Want, wie wil er nu niet besparen?

In september vroeg onderzoeksbureau Markteffect namens Freo iets meer dan 1.000 mensen naar hun lening. Een deel van de vragen ging over het rentepercentage. Meer dan de helft (54%) weet het niet precies, maar schat het percentage op gemiddeld 7,1%. Een kleinere groep (46%) weet het wel zeker en betaalt gemiddeld 6,5% rente. Dat is behoorlijk wat meer dan mensen momenteel bij Freo betalen voor een Persoonlijke Lening. Veel leners kunnen mogelijk dus besparen op hun lening. In een rekenvoorbeeld ziet dat er zo uit:

Het verschil bij uw leenbedrag van € 25.000


Uw lening Freo Verschil
Totaal te betalen € 28.954,20 € 27.511,20 € 1.443,00
Maandbedrag € 482,57 €458,52 € 24,05
Rente 6,10 % 3,90 2,20 %
Looptijd 60 maanden 60 maanden

Een zesje

Uit het onderzoek blijkt verder dat er nog veel onwetendheid is over lenen. Meer dan de helft schat hun kennis hierover niet hoog in. Ze geven zichzelf hiervoor een mager zesje. Toch wil ruim de helft van de mensen (59%) wél graag besparen.

Freo onderzoek  Hoe-goed-schat-u-uw-kennis-in-op-het-gebied-van-lenen

Vergelijken loont!

Tip: als u aan het einde van het jaar de zorgverzekeraar, telecomaanbieder of energieleveranciers gaat vergelijken, kijk dan ook eens naar de rente van uw leningen. Met de handige vergelijkingstool van Freo ziet u in één oogopslag of u kunt besparen.

Dit is deel 3 in een serie over het Grote Leenonderzoek van Freo in samenwerking met Markteffect. Hier vindt u deel 1 en deel 2.

Piet Sleegers - Product Specialist Financieren Freo

Door Piet Sleegers

18 december 2019 | geplaatst in Freo onderzoekt

Meer over Freo onderzoekt

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
23 november 2020

Misleidend als geadverteerde rente op lening afwijkt van offerte

Het overgrote deel van de mensen met een lening (82%) vindt het misleidend als de getoonde rente afwijkt van de daadwerkelijke offerte bij hetzelfde leenbedrag. Bijna de helft van deze groep ziet hierin een taak voor de overheid: zij moeten ervoor zorgen dat advertenties van leningen correct en transparant zijn.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
29 oktober 2020

‘Freo-klanten weten het meest over eigen lening’

Klanten van Freo gaan bewust met hun lening om. Veel vaker dan klanten van andere kredietverstrekkers weten ze nog wat het oorspronkelijke bedrag van hun lening was. Ook zijn ze scherper op de rente die ze betalen. Wel schamen ze zich vaker voor hun lening, blijkt uit ons Groot Leenonderzoek 2020.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
21 oktober 2020

Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueel

Meer dan een kwart van de consumenten met een consumptieve lening ervaart de lening als een last. Maar de moeite om over te stappen nemen ze niet of nauwelijks. 32% geeft aan wel te willen overstappen maar vindt dit te veel gedoe. Meer dan de helft denkt niet te kunnen besparen op hun lening of mogen niet overstappen (12%). Dit blijkt uit het Groot Leenonderzoek 2020 van Freo, de online kredietverstrekker van de Rabobank, uitgevoerd door Markteffect onder ruim 1.000 consumenten met een lening.  

Contact via WhatsApp

Whatsapp op uw device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit