Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Meer dan de helft van de leners weet rentepercentage lening niet zeker

Bekijk hoeveel u kunt besparen door over te stappen naar Freo

Uit onderzoek van Freo blijkt dat bijna 60% van de mensen met een Persoonlijke Lening of Doorlopend Krediet niet precies weet hoeveel rente ze betalen voor hun lening. Ook blijkt dat meer dan een kwart van de leners hun lening ervaart als een wurgkrediet.

In augustus 2017 ondervroeg Freo 500 mensen met een Persoonlijke Lening of Doorlopend Krediet over hun lening. Eén van de onderwerpen was hun kennis over het rentepercentage van hun lopende lening. Slechts 43% van de ondervraagden geeft aan zeker te zijn van het rentepercentage.

Besparen is mogelijk

Hoewel het merendeel van de ondervraagden niet precies weet wat ze betalen voor hun lening, wil 61% wel graag besparen op de huidige lening. Meer dan een kwart van de leners ziet de lening als wurgkrediet. Opvallend is dat bijna de helft (46%) denkt dat ze niet veel kúnnen besparen door over te stappen naar een andere kredietverstrekker. Hier is een belangrijke taak weggelegd voor kredietverstrekkers. Er is niet alleen onwetendheid over de individuele rentepercentages, maar ook over de mogelijkheid leningen te vergelijken. Gek eigenlijk, als je bedenkt dat mensen wel veel vaker overstappen van energieleverancier of zorgverzekeraar om een scherpere aanbieding. Dat zou bij een lening ook normaler moeten zijn.

Vergelijken

Meer dan een kwart van de ondervraagden vindt overstappen te veel gedoe. Dit aandeel is het grootst in de groep leners van 18-34 jaar. Ook is er een deel (één op de tien leners) die overstappen wel heeft overwogen, maar niet weet hoe dit moet. Een andere groep kon online geen alternatieven vinden voor hun lening. Kredietverstrekkers, waaronder Freo, hebben vaak een bereken- en/of overstaptool op hun website staan. Hiermee kunt u snel zien óf u kunt besparen op de huidige lening en hoeveel dan precies. Afgaande op de genoemde rentepercentages in het onderzoek, blijkt dat een groot deel van de leners mogelijk nog kan besparen op hun lening.

Piet Sleegers - Product Specialist Financieren Freo

Door Piet Sleegers

05 juni 2018 | geplaatst in Freo onderzoekt

Meer over Freo onderzoekt

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
23 november 2020

Misleidend als geadverteerde rente op lening afwijkt van offerte

Het overgrote deel van de mensen met een lening (82%) vindt het misleidend als de getoonde rente afwijkt van de daadwerkelijke offerte bij hetzelfde leenbedrag. Bijna de helft van deze groep ziet hierin een taak voor de overheid: zij moeten ervoor zorgen dat advertenties van leningen correct en transparant zijn.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
29 oktober 2020

‘Freo-klanten weten het meest over eigen lening’

Klanten van Freo gaan bewust met hun lening om. Veel vaker dan klanten van andere kredietverstrekkers weten ze nog wat het oorspronkelijke bedrag van hun lening was. Ook zijn ze scherper op de rente die ze betalen. Wel schamen ze zich vaker voor hun lening, blijkt uit ons Groot Leenonderzoek 2020.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
21 oktober 2020

Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueel

Meer dan een kwart van de consumenten met een consumptieve lening ervaart de lening als een last. Maar de moeite om over te stappen nemen ze niet of nauwelijks. 32% geeft aan wel te willen overstappen maar vindt dit te veel gedoe. Meer dan de helft denkt niet te kunnen besparen op hun lening of mogen niet overstappen (12%). Dit blijkt uit het Groot Leenonderzoek 2020 van Freo, de online kredietverstrekker van de Rabobank, uitgevoerd door Markteffect onder ruim 1.000 consumenten met een lening.  

Contact via WhatsApp

Whatsapp op uw device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit