Let op! Geld lenen kost geld

De lening voor het leven

De afgelopen jaren is er veel gebeurd in de leenmarkt. Veel aanbieders zijn verdwenen van de markt. De producten op de leenmarkt zijn veel transparanter geworden. De overheid heeft zeker een positieve invloed op gehad. Onder druk van de overheid zijn er normen gekomen waar iedere aanbieder zich aan moet houden. Hierdoor worden er geen leningen meer verstrekt waarbij de klant 60% van zijn besteedbaar inkomen kwijt is aan een lening. Een goede ontwikkeling waar iedereen blij mee moet zijn. Tot zover het positieve nieuws.

De leennormen zijn ingevoerd in 2008. Klanten die nog een lening hebben afgesloten voor dit tijdstip hebben een grote kans dat ze met de nieuwe leennormen een lagere leencapaciteit hebben dan hun huidige kredietlimiet. Deze klanten kunnen dus niet van hun lening af en zijn dus gebonden aan hun huidige aanbieder. Als een aanbieder derhalve de tarieven verhoogt, rest de klant geen ander dan de verhoging te accepteren. Deze verhogingen gebeuren op dit moment veel bij de aanbieders die niet meer actief zijn op de leenmarkt. Zij krijgen geen nieuwe klanten meer en om extra inkomsten te genereren, is tariefsverhoging een makkelijk middel. Het gevolg van hogere rentes is dat de klant vaker niets of maar heel weinig kan aflossen zodat zijn schuld niet kleiner wordt. Waardoor de klant niet weg kan bij de aanbieder en ook de volgende tariefsverhoging zal moeten accepteren. Zo krijg je een lening voor het leven...

Dit probleem is tot nu toe onbekend en in mijn ogen onderbelicht. De oorzaak hiervan ligt voor een groot gedeelte bij de leenklanten zelf. Het klantprofiel van leners die vastzitten aan hun lening zijn vaak klanten ouder dan 40 jaar die een gezin hebben. Deze klantgroep stijgt niet of nauwelijks meer in inkomen en heeft zo geen zicht op een hoger leencapaciteit. Bij veel dan deze klanten heerst nog een taboe op lenen, waardoor zij niet gaan klagen over hun lening. Klanten lenen soms ook bewust bij een label dat ook verzekeringen verkocht, zodat niet iedereen kan zien dat ze een lening hebben.

Terug naar de lening voor het leven, hoe moet dit worden opgelost. De oplossing is eigenlijk heel simpel, er moet een vrijstelling komen om leningen over te sluiten die de klant al heeft. Voorwaarde hiervoor is dat de klant geen verhoging krijgt van zijn limiet maar alleen zijn bestaande lening mag oversluiten. Dit is voordeliger voor de klant en komt de transparantie van de tarieven op de leenmarkt alleen maar ten goede. Echter om dit te bereiken zal ook de leenklant zelf in actie moeten komen.


Bron: Moneymagazine, 29 juni 2011

Contact via WhatsApp

Whatsapp op je device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.