Let op! Geld lenen kost geld

Goede voorlichting over leengedrag cruciaal

Leners moeten beter voorgelicht worden, concludeert het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) in haar onderzoek naar het leengedrag binnen Nederland. Hoewel iedereen weet dat geld lenen geld kost, neemt lang niet iedereen die waarschuwing in acht. Bijna de helft van de leners ervaart z’n lening als last en ruim zestig procent had liever een lager bedrag afgesloten. Het gaat hierbij voornamelijk om mensen die zich van te voren niet voldoende lieten informeren over de rente, aflossing en voorwaarden van hun lening.

Freo neemt de uitslag van het onderzoek serieus: Het is goed dat er onderzoek naar leengedrag is gedaan. Een lening moet mensen niet tot last zijn, maar juist ontlasten. Goede voorlichting is daarom cruciaal. Freo hecht veel waarde aan openheid en transparantie. Leners krijgen zoveel mogelijk inzicht in het handelen en in welke criteria we hanteren bij het aangaan van een lening. Op die manier komt iemand later niet voor verrassingen te staan.

Uit het onderzoek van Nibud blijkt verder dat 72% van de mensen die meer dan één lening afsloot, die leningen als last ervoer. Bij Freo is het ook mogelijk om meerdere leningen tegelijk aan te gaan, maar het acceptatiebeleid is kritisch op wie we wel en niet accepteren. Het kredietbeoordelingssysteem beschermt de consument tegen overkreditering. Op die manier voorkomt Freo dat leners later spijt krijgen van hun leningen.


6 januari 2011

Contact via WhatsApp

Whatsapp op je device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.