Let op! Geld lenen kost geld

Lening lust of last

Leners moeten beter voorgelicht worden, concludeert het Nibud in haar onderzoek naar het leengedrag binnen Nederland. Hoewel iedereen weet dat geld lenen geld kost, neemt lang niet iedereen die waarschuwing in acht.

Liever een lager bedrag

Uit onderzoek van het Nibud komt naar voren dat bijna de helft van de leners z’n lening als last ervaart. Ruim 60% had liever een lager bedrag afgesloten. Het gaat hierbij voornamelijk om mensen die zich van te voren niet voldoende lieten informeren over de rente, aflossing en voorwaarden van hun lening.

Lener versus niet-lener

Leners houden er duidelijk andere opvattingen op na dan niet-leners. Leners denken wat gemakkelijker over het afsluiten van een lening. Als zij niet genoeg geld hebben voor een aankoop en daarom moeten kiezen tussen sparen, lenen, of van de koop afzien, dan zijn zij eerder geneigd een lening af te sluiten. Zo zou 12% van de niet-leners een lening afsluiten voor een auto als de huidige niet meer voldoet; van de leners zou 37% dit doen. Ook voor de andere aankopen kozen leners vaker voor de optie lenen dan de niet-leners.

Voorbereiding

De voorbereiding op een lening verloopt niet geheel vlekkeloos:

  • Ongeveer een derde weet niet precies hoe hoog het rentepercentage van de lening is.
  • 25% kan niet precies zeggen wat de looptijd van de lening is.
  • 10% moet meer aflossen dan zij vooraf hadden verwacht.

Vooral de leners die de lening als een last ervaren, namen het met de voorbereiding niet zo nauw. De groep die het eigen leengedrag verantwoord vindt, was juist zorgvuldiger in de voorbereiding.

Mannen versus vrouwen

Het onderzoek laat zien dat vrouwen anders denken over lenen dan mannen. Mannen ervaren vooral plezier van een aankoop die zij graag willen hebben, ook als zij daarvoor een lening moeten afsluiten. Vrouwen stellen een aankoop liever uit, dan dat zij daarvoor geld moeten lenen. Zij denken vaker na over de consequenties van een lening en lezen vaker de aanvullende voorwaarden goed door.

Lening zonder vragen

Bijna 1 op de 4 respondenten vergelijkt niet eerst verschillende aanbieders en voorwaarden met elkaar voordat zij ergens een lening afsluit. Daarnaast leent ruim een derde van alle leners het liefst bij instellingen die snel een lening kunnen verstrekken en geen vervelende vragen stellen. Dat is jammer, want niet iedereen is achteraf gezien gelukkig met zijn lening. Juist dan kan een organisatie die de aanvraag voor een lening kritisch beoordeelt, een belangrijke toegevoegde waarde hebben.

Geen verrassingen

Freo neemt de uitslag van het onderzoek serieus: het is goed dat er onderzoek naar leengedrag is gedaan. Een lening moet mensen niet tot last zijn, maar juist ontzorgen. Goede voorlichting is daarom cruciaal. Bij ons krijgt u zoveel mogelijk inzicht in ons handelen en in welke criteria we hanteren bij het aangaan van een lening. Zodat u niet voor verrassingen komt te staan. We kijken kritisch naar wie we accepteren en wie niet. Dit beschermt leners tegen overkreditering. Op die manier voorkomen we dat zij later spijt krijgen van hun leningen.


Bron: NIBUD, www.nibud.nl (2010)

Contact via WhatsApp

Klik hier om direct met Freo te whatsappen. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.