Let op! Geld lenen kost geld

Meer dan de helft van de leners vergelijkt nooit hun lening

Door Rick Bos op 20 september 2017

740_scheren

Uit onderzoek van kredietverstrekker Freo blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders met een lening nooit bekijkt of deze lening ergens anders goedkoper kan. Andere aanbieders (zorgverzekeraars, telecomaanbieders, energieleveranciers) vergelijken ze wel vaker. Gemiddeld checken mensen om de twee jaar of ze ergens anders goedkoper uit zijn voor hun energierekening, telefoon of zorgverzekering. Ook een lening hoort in dit rijtje thuis, aldus Freo.

In augustus 2017 ondervroeg Freo 500 mensen met een persoonlijke lening of doorlopend krediet over hun lening. Eén van de onderwerpen in het onderzoek was het vergelijken van verschillende aanbieders. ‘Hoe vaak vergelijkt u de contracten van zorgverzekeraars, telecombieders, energieleveranciers en kredietverstrekkers?’ Meer dan de helft van de respondenten (52%) geeft aan nooit kredietverstrekkers met elkaar te vergelijken. In de overige sectoren gebeurt dit veel vaker (gemiddeld eens in de twee jaar).

Vergelijken loont

46% de ondervraagden denkt niet veel te kunnen besparen op hun huidige lening. Rick Bos, online marketingmanager Freo: ‘Toch loont het om verschillende rentepercentages en voorwaarden van kredietverstrekkers regelmatig met elkaar te vergelijken, ook als je lening al loopt. Omdat de rentes van kredietverstrekkers fors uiteenlopen, kan het zijn dat je maandelijks flink kunt besparen. Daarom is het de moeite waard om - bijvoorbeeld om de twee jaar- te bekijken of je nog goed zit. Bijna elke kredietverstrekker heeft een vergelijkings- of overstaptool op de website staan waarmee dit eenvoudig kan.’

Prikkel

De mensen die hun lening wel vergelijken kiezen daar verschillende momenten voor. Het overgrote deel gaat zelf zoek naar informatie op internet en vergelijkingssites. Ook financieel adviseurs en kennissen worden genoemd als bron. Het merendeel van de leners heeft een ‘prikkel’ van buitenaf nodig om te gaan vergelijken. Een familielid of kennis die een tip geeft, een telefoontje van een andere kredietverstrekker of een advertentie. ‘Het zit nog niet in onze natuur om zelf op onderzoek uit te gaan om leningen te vergelijken’, aldus Bos. ‘Daarin zien we zeker een taak weggelegd voor ons.’

Interessante weetjes

  • Meer dan een kwart van de leners ziet de lening als wurgkrediet.
  • Eén op de vier leners wil wel overstappen, maar vindt het te veel gedoe.
  • Eén derde van de leners die wel overwogen hebben hun lening over te sluiten, geeft aan geen alternatieven te kunnen vinden voor hun lening.

Overige weblogs van Rick

Naar weblog overzicht

Contact via WhatsApp

Whatsapp op je device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit