Let op! Geld lenen kost geld

Terug

‘Freo-klanten weten het meest over eigen lening’

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo

Klanten van Freo gaan bewust met hun lening om. Veel vaker dan klanten van andere kredietverstrekkers weten ze nog wat het oorspronkelijke bedrag van hun lening was. Ook zijn ze scherper op de rente die ze betalen. Wel schamen ze zich vaker voor hun lening, blijkt uit ons Groot Leenonderzoek 2020.

In augustus van dit jaar vroegen we iets meer dan duizend mensen naar hun lening. Onder andere: wat weten ze over hun eigen rente en die van andere kredietverstrekkers? Vergelijken ze hun lening wel eens met die van een andere partij? En zouden ze bij een nieuwe leenbehoefte opnieuw voor dezelfde kredietverstrekker kiezen? Ja! antwoorden meer klanten van Freo (34%) dan klanten van andere kredietverstrekkers (17%) op die laatste vraag. Oversluiten wil het merendeel van de Freo-klanten (67%) niet. ‘Mijn kredietverstrekker heeft de beste rente en voorwaarden.’ Wauw, wat een compliment!

Scherp op de rente

Freo-klanten weten veel over hun eigen lening. Maar liefst 83% van de Freo-klanten kan exact de hoogte van de oorspronkelijke lening noemen, tegenover 53% van de mensen waarvan de lening ergens anders loopt. Ook vergelijken meer klanten van Freo (48%) vaker hun lening op rente en voorwaarden. Niet omdat ze ontevreden zijn, maar omdat ze er zeker van willen zijn dat ze niet te veel betalen.  

Zo transparant mogelijk

Bij Freo maken we geen gebruik van Risk Based Pricing, oftewel: rente naar risico. Iedereen met hetzelfde leenbedrag betaalt dezelfde rente. En uit het onderzoek blijkt dat we hier goed aan doen. Het overgrote deel van de Freo-klanten geeft aan – net als klanten van andere kredietverstrekkers - dat ze het misleiding vinden als de uiteindelijke rente hoger uitvalt dan vooraf verteld. Zo transparant mogelijk lenen, dat is wat mensen willen. 

Schaamte

Tot slot geeft het onderzoek ons nog wat stof tot nadenken. Meer klanten van Freo (77%) schamen zich voor hun lening tegenover klanten van andere aanbieders (53%). Ondanks hun tevredenheid bespreken ze hun lening liever niet met vrienden of familie. Herkenbaar? 

Groot Leenonderzoek 2020

Het Groot Leenonderzoek van Freo is uitgevoerd onder iets meer dan duizend consumenten met een lening in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect. Lees ook de andere artikelen over het onderzoek:

Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueelNederlanders pakken eigen woning aan tijdens coronacrisis

Ron van Vliet

Door Ron van Vliet

29 oktober 2020 | geplaatst in Freo onderzoekt

Meer over Freo onderzoekt

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
08 juli 2021

Wat is voordeliger: hypotheek of Persoonlijke Lening?

Nederland is volop aan het verbouwen. Uit ons jaarlijkse Verbouwonderzoek blijkt dat we met name de wintermaanden januari en februari en het vroege voorjaar (maart, april, mei) het uitgelezen moment vinden hiervoor. Op de vraag hoe Nederlanders hun verbouwing het liefst financieren antwoordt 82%: met een tweede hypotheek. Dit terwijl een Persoonlijke Lening soms voordeliger kan zijn.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
06 juli 2021

Liever hypotheek dan lening bij verbouwplannen

Heeft u in de afgelopen tijd een verbouwing gefinancierd tussen de €10.000 en €75.000? Dan is de kans groot dat u dit binnen uw eigen hypotheek heeft geregeld. Zo’n hypothecaire lening heeft de voorkeur boven een Persoonlijke Lening. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Freo en Markteffect. Maar, is het aanpassen van de bestaande hypotheek ook de voordeligste optie voor een verbouwing? ‘Niet altijd, zegt Ron van Vliet, directeur van Freo. ‘Het is belangrijk om je voordat je een lening afsluit goed in de verschillende leenvormen te verdiepen.’

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
22 april 2021

Door corona stellen we grote uitgaven vaker uit

Uit onderzoek van Freo en Markteffect onder ruim 500 mensen blijkt dat Nederlanders iets voorzichtiger zijn geworden met het doen van grote uitgaven tijdens de coronacrisis. 40% van de ondervraagden die voor de coronacrisis concrete plannen hadden om een auto te kopen, te gaan verbouwen of een grote uitgave te doen geven aan deze naar achteren te schuiven.

Contact via WhatsApp

Whatsapp op uw device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 20.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit