Let op! Geld lenen kost geld

Terug

‘Freo-klanten weten het meest over eigen lening’

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo

Klanten van Freo gaan bewust met hun lening om. Veel vaker dan klanten van andere kredietverstrekkers weten ze nog wat het oorspronkelijke bedrag van hun lening was. Ook zijn ze scherper op de rente die ze betalen. Wel schamen ze zich vaker voor hun lening, blijkt uit ons Groot Leenonderzoek 2020.

In augustus van dit jaar vroegen we iets meer dan duizend mensen naar hun lening. Onder andere: wat weten ze over hun eigen rente en die van andere kredietverstrekkers? Vergelijken ze hun lening wel eens met die van een andere partij? En zouden ze bij een nieuwe leenbehoefte opnieuw voor dezelfde kredietverstrekker kiezen? Ja! antwoorden meer klanten van Freo (34%) dan klanten van andere kredietverstrekkers (17%) op die laatste vraag. Oversluiten wil het merendeel van de Freo-klanten (67%) niet. ‘Mijn kredietverstrekker heeft de beste rente en voorwaarden.’ Wauw, wat een compliment!

Scherp op de rente

Freo-klanten weten veel over hun eigen lening. Maar liefst 83% van de Freo-klanten kan exact de hoogte van de oorspronkelijke lening noemen, tegenover 53% van de mensen waarvan de lening ergens anders loopt. Ook vergelijken meer klanten van Freo (48%) vaker hun lening op rente en voorwaarden. Niet omdat ze ontevreden zijn, maar omdat ze er zeker van willen zijn dat ze niet te veel betalen.  

Zo transparant mogelijk

Bij Freo maken we geen gebruik van Risk Based Pricing, oftewel: rente naar risico. Iedereen met hetzelfde leenbedrag betaalt dezelfde rente. En uit het onderzoek blijkt dat we hier goed aan doen. Het overgrote deel van de Freo-klanten geeft aan – net als klanten van andere kredietverstrekkers - dat ze het misleiding vinden als de uiteindelijke rente hoger uitvalt dan vooraf verteld. Zo transparant mogelijk lenen, dat is wat mensen willen. 

Schaamte

Tot slot geeft het onderzoek ons nog wat stof tot nadenken. Meer klanten van Freo (77%) schamen zich voor hun lening tegenover klanten van andere aanbieders (53%). Ondanks hun tevredenheid bespreken ze hun lening liever niet met vrienden of familie. Herkenbaar? 

Groot Leenonderzoek 2020

Het Groot Leenonderzoek van Freo is uitgevoerd onder iets meer dan duizend consumenten met een lening in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect. Lees ook de andere artikelen over het onderzoek:

Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueelNederlanders pakken eigen woning aan tijdens coronacrisis

Ron van Vliet - Directeur Freo

Door Ron van Vliet

29 oktober 2020 | geplaatst in Freo onderzoekt

Gerelateerde artikelen

  • Moneyview_blog
    18 juli 2023

    Opnieuw 5 sterren voor onze Persoonlijke Lening

    Jaarlijks reikt het onafhankelijk onderzoeksinstituut MoneyView de prijs uit voor laagste rente bij een Persoonlijke Lening. Dit jaar mocht Freo deze prijs voor de dertiende keer op rij in ontvangst nemen.

  • NPS_blog_afbeelding
    17 mei 2023

    Onderzoek: 94% van onze klanten zou opnieuw voor Freo kiezen

    Jaarlijks benaderen wij onze klanten om mee te doen aan ons klanttevredenheidsonderzoek. Dit jaar lieten 2.291 klanten hun stem horen. Het resultaat: 94% van onze klanten zou, in het geval van een nieuwe leenbehoefte, opnieuw kiezen voor Freo. Een mooie score waar we als Freo trots op zijn.

Ook wij gebruiken cookies

Door op ‘Akkoord’ te klikken, accepteer je alle cookies (en vergelijkbare technieken) op onze website. Hiermee kunnen wij en derden jouw internetgedrag op onze website volgen en verwerken wij jouw persoonsgegevens. Door ons en derden kan een profiel worden gemaakt waarmee gepersonaliseerde advertenties kunnen worden getoond. Door op ‘Instellingen wijzigen’ te klikken, kun je een andere cookie voorkeur kiezen. Meer informatie over cookies.

Kies jouw niveau