Let op! Geld lenen kost geld

Terug

‘Freo-klanten weten het meest over eigen lening’

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo

Klanten van Freo gaan bewust met hun lening om. Veel vaker dan klanten van andere kredietverstrekkers weten ze nog wat het oorspronkelijke bedrag van hun lening was. Ook zijn ze scherper op de rente die ze betalen. Wel schamen ze zich vaker voor hun lening, blijkt uit ons Groot Leenonderzoek 2020.

In augustus van dit jaar vroegen we iets meer dan duizend mensen naar hun lening. Onder andere: wat weten ze over hun eigen rente en die van andere kredietverstrekkers? Vergelijken ze hun lening wel eens met die van een andere partij? En zouden ze bij een nieuwe leenbehoefte opnieuw voor dezelfde kredietverstrekker kiezen? Ja! antwoorden meer klanten van Freo (34%) dan klanten van andere kredietverstrekkers (17%) op die laatste vraag. Oversluiten wil het merendeel van de Freo-klanten (67%) niet. ‘Mijn kredietverstrekker heeft de beste rente en voorwaarden.’ Wauw, wat een compliment!

Scherp op de rente

Freo-klanten weten veel over hun eigen lening. Maar liefst 83% van de Freo-klanten kan exact de hoogte van de oorspronkelijke lening noemen, tegenover 53% van de mensen waarvan de lening ergens anders loopt. Ook vergelijken meer klanten van Freo (48%) vaker hun lening op rente en voorwaarden. Niet omdat ze ontevreden zijn, maar omdat ze er zeker van willen zijn dat ze niet te veel betalen.  

Zo transparant mogelijk

Bij Freo maken we geen gebruik van Risk Based Pricing, oftewel: rente naar risico. Iedereen met hetzelfde leenbedrag betaalt dezelfde rente. En uit het onderzoek blijkt dat we hier goed aan doen. Het overgrote deel van de Freo-klanten geeft aan – net als klanten van andere kredietverstrekkers - dat ze het misleiding vinden als de uiteindelijke rente hoger uitvalt dan vooraf verteld. Zo transparant mogelijk lenen, dat is wat mensen willen. 

Schaamte

Tot slot geeft het onderzoek ons nog wat stof tot nadenken. Meer klanten van Freo (77%) schamen zich voor hun lening tegenover klanten van andere aanbieders (53%). Ondanks hun tevredenheid bespreken ze hun lening liever niet met vrienden of familie. Herkenbaar? 

Groot Leenonderzoek 2020

Het Groot Leenonderzoek van Freo is uitgevoerd onder iets meer dan duizend consumenten met een lening in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect. Lees ook de andere artikelen over het onderzoek:

Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueelNederlanders pakken eigen woning aan tijdens coronacrisis

Rick Bos - Strategisch Marketing Manager Freo

Door Rick Bos

29 oktober 2020 | geplaatst in Freo onderzoekt

Meer over Freo onderzoekt

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
23 november 2020

Misleidend als geadverteerde rente op lening afwijkt van offerte

Het overgrote deel van de mensen met een lening (82%) vindt het misleidend als de getoonde rente afwijkt van de daadwerkelijke offerte bij hetzelfde leenbedrag. Bijna de helft van deze groep ziet hierin een taak voor de overheid: zij moeten ervoor zorgen dat advertenties van leningen correct en transparant zijn.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
21 oktober 2020

Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueel

Meer dan een kwart van de consumenten met een consumptieve lening ervaart de lening als een last. Maar de moeite om over te stappen nemen ze niet of nauwelijks. 32% geeft aan wel te willen overstappen maar vindt dit te veel gedoe. Meer dan de helft denkt niet te kunnen besparen op hun lening of mogen niet overstappen (12%). Dit blijkt uit het Groot Leenonderzoek 2020 van Freo, de online kredietverstrekker van de Rabobank, uitgevoerd door Markteffect onder ruim 1.000 consumenten met een lening.  

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
28 september 2020

‘Nederlanders pakken eigen woning aan tijdens coronacrisis’

Een eigen huis, een plek onder de zon … in coronatijd is een fijn huis nóg belangrijker geworden: we zijn tenslotte meer thuis dan ooit. Maar we gaan hiervoor niet op zoek naar een andere plek, is de verwachting. In plaats daarvan krijgt de eigen woning wat extra liefde. Dit en meer blijkt uit het Groot Leenonderzoek van Freo en onderzoeksbureau Markteffect.

U kunt bij ons terecht

088-321 00 03 WhatsApp Live chat

Morgen van 8:00 - 21:00 uur weer bereikbaar

Contact via WhatsApp

Whatsapp op uw device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit