Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Groot leenonderzoek toont aan: nog veel onwetendheid over lenen

Een lening bij Freo: geen kleine lettertjes of addertjes onder het gras

Weet u wat u precies betaalt voor uw hypotheek? En voor uw persoonlijke lening of doorlopend krediet? Ja? Dan hoort u bij kleine groep Nederlanders! Uit onderzoek van Freo en onderzoeksbureau Markteffect komt naar voren dat iets minder dan de helft weet wat ze precies voor hun lening betalen. Nog opvallender: slechts 20% kan het rentepercentage van de eigen hypotheek noemen.

In september 2019 vond het Grote Leenonderzoek van Freo en onderzoeksbureau Markteffect plaats. We vroegen iets meer dan 1.000 mensen met een persoonlijke lening of doorlopend krediet de hemd van het lijf over lenen. Een van de vragen ging over het rentepercentage: ‘weet u exact wat u betaalt voor uw lening en/of hypotheek?’ Iets minder dan de helft (46%) gaf aan dit zeker te weten over hun lening. Het antwoord over de hypotheekrente was nog opvallender: slechts 20% van de Nederlanders weet dit zeker.

Weet wat je leent

Bij Freo vinden we het belangrijk om duidelijk te zijn over onze leningen. Weet wat je leent. Uit ons onderzoek blijkt dat dit helaas nog lang niet voor alle leners geldt. Meer dan de helft schat de eigen kennis over hun persoonlijke lening of doorlopend krediet bovendien niet hoog in. Ze geven zichzelf een rapportcijfer van een 6 of lager. De kennis over de actuele hypotheekrente iets beter. Misschien omdat dit een geliefd onderwerp is op feestjes? Opvallend – of juist niet - is dat mannen hun kennis over lenen gemiddeld hoger inschatten (6,4) dan vrouwen (5,5).

 Freo onderzoek  Hoe-goed-schat-u-uw-kennis-in-op-het-gebied-van-lenen

Vergelijken loont

Niet veel mensen weten precies wat ze betalen voor hun lening. Toch wil ruim de helft (59%) van de ondervraagden wél graag besparen. Of dit ook echt lukt? Daar is een kleine minderheid (49%) nog niet zo zeker van. Ze denken dat een overstap naar een andere kredietverstrekker niet veel verbetering brengt. En dat terwijl het gemiddelde rentepercentage dat genoemd wordt in het onderzoek 6,5% is. Dit is behoorlijk wat meer dan de huidige rente van Freo

In andere sectoren lijkt vergelijken veel normaler, laat het onderzoek zien. Het merendeel van de ondervraagden (75%) geeft aan elke twee jaar hun energierekening, telefoonabonnement of zorgverzekering onder de loep te nemen met een eventuele overstap als gevolg. Het verschil met kredietpartijen is groot. Onderstaande tabel maakt o.a. duidelijk dat 47% nooit hun lening vergelijkt.

Freo onderzoek Hoe-vaak-vergelijkt-u-de-volgende-aanbieders

Gratis overstapservice

Het Grote Leenonderzoek heeft ons aan het denken gezet. U ook? Het loont écht om uw lening, net als uw energierekening en telefoonabonnement, af en toe te vergelijken. Dit kan eenvoudig met de handige vergelijkingstool van Freo. Ontdek nu of u kunt besparen!

Dit is deel 2 in een serie over het Grote Leenonderzoek van Freo in samenwerking met Markteffect. Hier vindt u deel 1: Veel Nederlanders liggen te slapen als het om hun lening gaat.

Rick Bos - Strategisch Marketing Manager Freo

Door Rick Bos

10 december 2019 | geplaatst in Freo onderzoekt

Meer over Freo onderzoekt

Een voordelige lening bij Freo
18 december 2019

Meer dan de helft van de leners betaalt meer dan nodig

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de mensen met een persoonlijke lening of doorlopend krediet nog nooit heeft overwogen om die lening over te sluiten. En dat terwijl veel mensen meer betalen voor hun lening dan nodig. Het is dus belangrijk om uw lening te blíjven vergelijken. Want, wie wil er nu niet besparen?

Een lening bij Freo: geen kleine lettertjes of addertjes onder het gras
05 november 2019

Leenonderzoek: veel Nederlanders liggen te slapen als het om hun lening gaat

In september 2019 hielden we, samen met onderzoeksbureau Markteffect, een groot onderzoek onder leners. Iets meer dan 1.000 mensen met een persoonlijke lening of doorlopend krediet stelden we onder andere deze vraag: ‘Hoe vaak vergelijkt u de prijzen van zorgverzekeraars, telecomaanbieders, energieleveranciers en kredietverstrekkers?’ Als het gaat om hun lening, liggen veel Nederlanders te slapen.

Freo heeft Net Promoter Score +56
07 mei 2019

Freo warm aanbevolen door klanten

Wij vragen onze klanten elk jaar hoe waarschijnlijk het is dat zij Freo aanbevelen aan familie of vrienden. Want een tevreden klant is voor ons het allerbelangrijkste! Voor de vierde keer op rij is onze klanttevredenheid gestegen. En daar zijn we supertrots op!

U kunt bij ons terecht

088-321 00 03 WhatsApp

Morgen van 8:00 - 21:00 uur weer bereikbaar

Contact via WhatsApp

Whatsapp op je device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit