Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Groot leenonderzoek toont aan: nog veel onwetendheid over lenen

Een lening bij Freo: geen kleine lettertjes of addertjes onder het gras

Weet u wat u precies betaalt voor uw hypotheek? En voor uw persoonlijke lening of doorlopend krediet? Ja? Dan hoort u bij kleine groep Nederlanders! Uit onderzoek van Freo en onderzoeksbureau Markteffect komt naar voren dat iets minder dan de helft weet wat ze precies voor hun lening betalen. Nog opvallender: slechts 20% kan het rentepercentage van de eigen hypotheek noemen.

In september 2019 vond het Grote Leenonderzoek van Freo en onderzoeksbureau Markteffect plaats. We vroegen iets meer dan 1.000 mensen met een persoonlijke lening of doorlopend krediet de hemd van het lijf over lenen. Een van de vragen ging over het rentepercentage: ‘weet u exact wat u betaalt voor uw lening en/of hypotheek?’ Iets minder dan de helft (46%) gaf aan dit zeker te weten over hun lening. Het antwoord over de hypotheekrente was nog opvallender: slechts 20% van de Nederlanders weet dit zeker.

Weet wat je leent

Bij Freo vinden we het belangrijk om duidelijk te zijn over onze leningen. Weet wat je leent. Uit ons onderzoek blijkt dat dit helaas nog lang niet voor alle leners geldt. Meer dan de helft schat de eigen kennis over hun persoonlijke lening of doorlopend krediet bovendien niet hoog in. Ze geven zichzelf een rapportcijfer van een 6 of lager. De kennis over de actuele hypotheekrente iets beter. Misschien omdat dit een geliefd onderwerp is op feestjes? Opvallend – of juist niet - is dat mannen hun kennis over lenen gemiddeld hoger inschatten (6,4) dan vrouwen (5,5).

 Freo onderzoek  Hoe-goed-schat-u-uw-kennis-in-op-het-gebied-van-lenen

Vergelijken loont

Niet veel mensen weten precies wat ze betalen voor hun lening. Toch wil ruim de helft (59%) van de ondervraagden wél graag besparen. Of dit ook echt lukt? Daar is een kleine minderheid (49%) nog niet zo zeker van. Ze denken dat een overstap naar een andere kredietverstrekker niet veel verbetering brengt. En dat terwijl het gemiddelde rentepercentage dat genoemd wordt in het onderzoek 6,5% is. Dit is behoorlijk wat meer dan de huidige rente van Freo

In andere sectoren lijkt vergelijken veel normaler, laat het onderzoek zien. Het merendeel van de ondervraagden (75%) geeft aan elke twee jaar hun energierekening, telefoonabonnement of zorgverzekering onder de loep te nemen met een eventuele overstap als gevolg. Het verschil met kredietpartijen is groot. Onderstaande tabel maakt o.a. duidelijk dat 47% nooit hun lening vergelijkt.

Freo onderzoek Hoe-vaak-vergelijkt-u-de-volgende-aanbieders

Gratis overstapservice

Het Grote Leenonderzoek heeft ons aan het denken gezet. U ook? Het loont écht om uw lening, net als uw energierekening en telefoonabonnement, af en toe te vergelijken. Dit kan eenvoudig met de handige vergelijkingstool van Freo. Ontdek nu of u kunt besparen!

Dit is deel 2 in een serie over het Grote Leenonderzoek van Freo in samenwerking met Markteffect. Hier vindt u deel 1: Veel Nederlanders liggen te slapen als het om hun lening gaat.

Ron van Vliet

Door Ron van Vliet

10 december 2019 | geplaatst in Freo onderzoekt

Meer over Freo onderzoekt

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
23 november 2020

Misleidend als geadverteerde rente op lening afwijkt van offerte

Het overgrote deel van de mensen met een lening (82%) vindt het misleidend als de getoonde rente afwijkt van de daadwerkelijke offerte bij hetzelfde leenbedrag. Bijna de helft van deze groep ziet hierin een taak voor de overheid: zij moeten ervoor zorgen dat advertenties van leningen correct en transparant zijn.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
29 oktober 2020

‘Freo-klanten weten het meest over eigen lening’

Klanten van Freo gaan bewust met hun lening om. Veel vaker dan klanten van andere kredietverstrekkers weten ze nog wat het oorspronkelijke bedrag van hun lening was. Ook zijn ze scherper op de rente die ze betalen. Wel schamen ze zich vaker voor hun lening, blijkt uit ons Groot Leenonderzoek 2020.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
21 oktober 2020

Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueel

Meer dan een kwart van de consumenten met een consumptieve lening ervaart de lening als een last. Maar de moeite om over te stappen nemen ze niet of nauwelijks. 32% geeft aan wel te willen overstappen maar vindt dit te veel gedoe. Meer dan de helft denkt niet te kunnen besparen op hun lening of mogen niet overstappen (12%). Dit blijkt uit het Groot Leenonderzoek 2020 van Freo, de online kredietverstrekker van de Rabobank, uitgevoerd door Markteffect onder ruim 1.000 consumenten met een lening.  

Contact via WhatsApp

Whatsapp op uw device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit