Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueel

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo

Meer dan een kwart van de consumenten met een consumptieve lening ervaart de lening als een last. Maar de moeite om over te stappen nemen ze niet of nauwelijks. 32% geeft aan wel te willen overstappen maar vindt dit te veel gedoe. Meer dan de helft denkt niet te kunnen besparen op hun lening of mogen niet overstappen (12%). Dit blijkt uit het Groot Leenonderzoek 2020 van Freo, de online kredietverstrekker van de Rabobank, uitgevoerd door Markteffect onder ruim 1.000 consumenten met een lening.  

Uit het onderzoek blijkt dat er onder de leenconsument weinig kennis is over het eigen financiële product. Maar liefst één op de vijf respondenten (20%) weet niet wat de hoogte is van hun maandelijkse aflossing. Minder dan de helft (44%) weet het exacte rentepercentage van hun lening. Hebben de respondenten ook een hypotheek dan weet slechts 31% het exacte rentepercentage van deze hypotheek. 

Hondstrouw

Consumenten met een lening zijn erg trouw aan kredietverstrekkers ten opzichte van zorgverzekeraars, telecomaanbieders en energieleveranciers. Deze laatste producten worden veelvuldig vergeleken en dat leidt vaak tot overstappen. Hoe anders is dat in de financiële wereld. Meer dan de helft (53%) vergelijkt geen kredietaanbieders. Als ze dit wel doen, dan is dat pas als het contract afloopt (43%).  Overstappen naar een kredietverstrekker wordt ervaren als gedoe of heeft niet de interesse. Alternatieven zijn in hun ogen lastig te vinden. Dit terwijl 37% wel van mening is dat de lening vaker moet worden gecontroleerd. Om zo de voorwaarden en het rentepercentage tegen het licht te houden.

Nationale overstapmaand

Ron van Vliet, algemeen directeur van Freo, meent dat consumenten er goed aan doen vaker de rente en voorwaarden van hun lening te vergelijken met het actuele aanbod in de markt. ‘Overstappen kan lonen. Zij die dat doen betalen veelal een lagere rente of hebben betere voorwaarden bedongen zoals kosteloos tussentijds aflossen. Hierdoor kunnen ze geld besparen. Ik ben altijd wel jaloers op de zorgsector die echt hun eigen moment hebben om over te stappen. Daar is dat heel gewoon. Het zou goed zijn voor onze sector om een soort van jaarlijks ‘overstapmoment’ te organiseren waarbij sector en consumenten worden uitgedaagd om op die dag de papieren en de tarieven goed te checken. Om zo de consument te helpen besparen. Hier is een rol weggelegd voor kredietverstrekkers.’ 

Wat verder blijkt uit het onderzoek:

  • Als er een vaste overstapmaand zou zijn zou 27% eerder geneigd zijn over te stappen.

  • Het gebruik van vergelijkingssites is hierbij niet vanzelfsprekend, slechts één op de drie geeft aan hiervan gebruik te maken (31%).

  • Bij het oversluiten van een lening wordt voornamelijk gekeken naar de rente (50%), looptijd (48%) en tussentijds boetevrij aflossen (45%).

  • Het percentage Nederlanders met een lening die de afgelopen 12 maanden structureel rood hebben gestaan op hun betaalrekening is significant gedaald in vergelijking met de meting van vorig jaar (20% naar 14%).

  • 31% van de leners gebruikt het geld van een lening om een verbouwing te financieren, 29% voor de aanschaf van een auto.
Ron van Vliet

Door Ron van Vliet

21 oktober 2020 | geplaatst in Freo onderzoekt

Meer over Freo onderzoekt

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
08 juli 2021

Wat is voordeliger: hypotheek of Persoonlijke Lening?

Nederland is volop aan het verbouwen. Uit ons jaarlijkse Verbouwonderzoek blijkt dat we met name de wintermaanden januari en februari en het vroege voorjaar (maart, april, mei) het uitgelezen moment vinden hiervoor. Op de vraag hoe Nederlanders hun verbouwing het liefst financieren antwoordt 82%: met een tweede hypotheek. Dit terwijl een Persoonlijke Lening soms voordeliger kan zijn.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
06 juli 2021

Liever hypotheek dan lening bij verbouwplannen

Heeft u in de afgelopen tijd een verbouwing gefinancierd tussen de €10.000 en €75.000? Dan is de kans groot dat u dit binnen uw eigen hypotheek heeft geregeld. Zo’n hypothecaire lening heeft de voorkeur boven een Persoonlijke Lening. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Freo en Markteffect. Maar, is het aanpassen van de bestaande hypotheek ook de voordeligste optie voor een verbouwing? ‘Niet altijd, zegt Ron van Vliet, directeur van Freo. ‘Het is belangrijk om je voordat je een lening afsluit goed in de verschillende leenvormen te verdiepen.’

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
22 april 2021

Door corona stellen we grote uitgaven vaker uit

Uit onderzoek van Freo en Markteffect onder ruim 500 mensen blijkt dat Nederlanders iets voorzichtiger zijn geworden met het doen van grote uitgaven tijdens de coronacrisis. 40% van de ondervraagden die voor de coronacrisis concrete plannen hadden om een auto te kopen, te gaan verbouwen of een grote uitgave te doen geven aan deze naar achteren te schuiven.

Contact via WhatsApp

Whatsapp op uw device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 20.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit