Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueel

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo

Meer dan een kwart van de consumenten met een consumptieve lening ervaart de lening als een last. Maar de moeite om over te stappen nemen ze niet of nauwelijks. 32% geeft aan wel te willen overstappen maar vindt dit te veel gedoe. Meer dan de helft denkt niet te kunnen besparen op hun lening of mogen niet overstappen (12%). Dit blijkt uit het Groot Leenonderzoek 2020 van Freo, de online kredietverstrekker van de Rabobank, uitgevoerd door Markteffect onder ruim 1.000 consumenten met een lening.  

Uit het onderzoek blijkt dat er onder de leenconsument weinig kennis is over het eigen financiële product. Maar liefst één op de vijf respondenten (20%) weet niet wat de hoogte is van hun maandelijkse aflossing. Minder dan de helft (44%) weet het exacte rentepercentage van hun lening. Hebben de respondenten ook een hypotheek dan weet slechts 31% het exacte rentepercentage van deze hypotheek. 

Hondstrouw

Consumenten met een lening zijn erg trouw aan kredietverstrekkers ten opzichte van zorgverzekeraars, telecomaanbieders en energieleveranciers. Deze laatste producten worden veelvuldig vergeleken en dat leidt vaak tot overstappen. Hoe anders is dat in de financiële wereld. Meer dan de helft (53%) vergelijkt geen kredietaanbieders. Als ze dit wel doen, dan is dat pas als het contract afloopt (43%).  Overstappen naar een kredietverstrekker wordt ervaren als gedoe of heeft niet de interesse. Alternatieven zijn in hun ogen lastig te vinden. Dit terwijl 37% wel van mening is dat de lening vaker moet worden gecontroleerd. Om zo de voorwaarden en het rentepercentage tegen het licht te houden.

Nationale overstapmaand

Ron van Vliet, algemeen directeur van Freo, meent dat consumenten er goed aan doen vaker de rente en voorwaarden van hun lening te vergelijken met het actuele aanbod in de markt. ‘Overstappen kan lonen. Zij die dat doen betalen veelal een lagere rente of hebben betere voorwaarden bedongen zoals kosteloos tussentijds aflossen. Hierdoor kunnen ze geld besparen. Ik ben altijd wel jaloers op de zorgsector die echt hun eigen moment hebben om over te stappen. Daar is dat heel gewoon. Het zou goed zijn voor onze sector om een soort van jaarlijks ‘overstapmoment’ te organiseren waarbij sector en consumenten worden uitgedaagd om op die dag de papieren en de tarieven goed te checken. Om zo de consument te helpen besparen. Hier is een rol weggelegd voor kredietverstrekkers.’ 

Wat verder blijkt uit het onderzoek:

  • Als er een vaste overstapmaand zou zijn zou 27% eerder geneigd zijn over te stappen.

  • Het gebruik van vergelijkingssites is hierbij niet vanzelfsprekend, slechts één op de drie geeft aan hiervan gebruik te maken (31%).

  • Bij het oversluiten van een lening wordt voornamelijk gekeken naar de rente (50%), looptijd (48%) en tussentijds boetevrij aflossen (45%).

  • Het percentage Nederlanders met een lening die de afgelopen 12 maanden structureel rood hebben gestaan op hun betaalrekening is significant gedaald in vergelijking met de meting van vorig jaar (20% naar 14%).

  • 31% van de leners gebruikt het geld van een lening om een verbouwing te financieren, 29% voor de aanschaf van een auto.
Ron van Vliet

Door Ron van Vliet

21 oktober 2020 | geplaatst in Freo onderzoekt

Meer over Freo onderzoekt

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
22 april 2021

Door corona stellen we grote uitgaven vaker uit

Uit onderzoek van Freo en Markteffect onder ruim 500 mensen blijkt dat Nederlanders iets voorzichtiger zijn geworden met het doen van grote uitgaven tijdens de coronacrisis. 40% van de ondervraagden die voor de coronacrisis concrete plannen hadden om een auto te kopen, te gaan verbouwen of een grote uitgave te doen geven aan deze naar achteren te schuiven.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
09 april 2021

Positief corona-effect: meer sparen en als het lukt meer aflossen

Een jaar corona in Nederland. Wat doet dat met de financiële positie van Nederlanders? Zijn we meer of juist minder gaan sparen? Durven we plannen te maken voor de toekomst? Bijvoorbeeld in de vorm van een verbouwing? Deze en andere vragen kwamen aan bod in het corona-onderzoek van Freo en Markteffect. Dit zijn de eerste resultaten.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
23 november 2020

Misleidend als geadverteerde rente op lening afwijkt van offerte

Het overgrote deel van de mensen met een lening (82%) vindt het misleidend als de getoonde rente afwijkt van de daadwerkelijke offerte bij hetzelfde leenbedrag. Bijna de helft van deze groep ziet hierin een taak voor de overheid: zij moeten ervoor zorgen dat advertenties van leningen correct en transparant zijn.

Contact via WhatsApp

Whatsapp op uw device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit