Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueel

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo

Meer dan een kwart van de consumenten met een consumptieve lening ervaart de lening als een last. Maar de moeite om over te stappen nemen ze niet of nauwelijks. 32% geeft aan wel te willen overstappen maar vindt dit te veel gedoe. Meer dan de helft denkt niet te kunnen besparen op hun lening of mogen niet overstappen (12%). Dit blijkt uit het Groot Leenonderzoek 2020 van Freo, de online kredietverstrekker van de Rabobank, uitgevoerd door Markteffect onder ruim 1.000 consumenten met een lening.  

Uit het onderzoek blijkt dat er onder de leenconsument weinig kennis is over het eigen financiële product. Maar liefst één op de vijf respondenten (20%) weet niet wat de hoogte is van hun maandelijkse aflossing. Minder dan de helft (44%) weet het exacte rentepercentage van hun lening. Hebben de respondenten ook een hypotheek dan weet slechts 31% het exacte rentepercentage van deze hypotheek. 

Hondstrouw

Consumenten met een lening zijn erg trouw aan kredietverstrekkers ten opzichte van zorgverzekeraars, telecomaanbieders en energieleveranciers. Deze laatste producten worden veelvuldig vergeleken en dat leidt vaak tot overstappen. Hoe anders is dat in de financiële wereld. Meer dan de helft (53%) vergelijkt geen kredietaanbieders. Als ze dit wel doen, dan is dat pas als het contract afloopt (43%).  Overstappen naar een kredietverstrekker wordt ervaren als gedoe of heeft niet de interesse. Alternatieven zijn in hun ogen lastig te vinden. Dit terwijl 37% wel van mening is dat de lening vaker moet worden gecontroleerd. Om zo de voorwaarden en het rentepercentage tegen het licht te houden.

Nationale overstapmaand

Ron van Vliet, algemeen directeur van Freo, meent dat consumenten er goed aan doen vaker de rente en voorwaarden van hun lening te vergelijken met het actuele aanbod in de markt. ‘Overstappen kan lonen. Zij die dat doen betalen veelal een lagere rente of hebben betere voorwaarden bedongen zoals kosteloos tussentijds aflossen. Hierdoor kunnen ze geld besparen. Ik ben altijd wel jaloers op de zorgsector die echt hun eigen moment hebben om over te stappen. Daar is dat heel gewoon. Het zou goed zijn voor onze sector om een soort van jaarlijks ‘overstapmoment’ te organiseren waarbij sector en consumenten worden uitgedaagd om op die dag de papieren en de tarieven goed te checken. Om zo de consument te helpen besparen. Hier is een rol weggelegd voor kredietverstrekkers.’ 

Wat verder blijkt uit het onderzoek:

  • Als er een vaste overstapmaand zou zijn zou 27% eerder geneigd zijn over te stappen.

  • Het gebruik van vergelijkingssites is hierbij niet vanzelfsprekend, slechts één op de drie geeft aan hiervan gebruik te maken (31%).

  • Bij het oversluiten van een lening wordt voornamelijk gekeken naar de rente (50%), looptijd (48%) en tussentijds boetevrij aflossen (45%).

  • Het percentage Nederlanders met een lening die de afgelopen 12 maanden structureel rood hebben gestaan op hun betaalrekening is significant gedaald in vergelijking met de meting van vorig jaar (20% naar 14%).

  • 31% van de leners gebruikt het geld van een lening om een verbouwing te financieren, 29% voor de aanschaf van een auto.
Rick Bos - Strategisch Marketing Manager Freo

Door Rick Bos

21 oktober 2020 | geplaatst in Freo onderzoekt

Meer over Freo onderzoekt

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
23 november 2020

Misleidend als geadverteerde rente op lening afwijkt van offerte

Het overgrote deel van de mensen met een lening (82%) vindt het misleidend als de getoonde rente afwijkt van de daadwerkelijke offerte bij hetzelfde leenbedrag. Bijna de helft van deze groep ziet hierin een taak voor de overheid: zij moeten ervoor zorgen dat advertenties van leningen correct en transparant zijn.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
29 oktober 2020

‘Freo-klanten weten het meest over eigen lening’

Klanten van Freo gaan bewust met hun lening om. Veel vaker dan klanten van andere kredietverstrekkers weten ze nog wat het oorspronkelijke bedrag van hun lening was. Ook zijn ze scherper op de rente die ze betalen. Wel schamen ze zich vaker voor hun lening, blijkt uit ons Groot Leenonderzoek 2020.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
28 september 2020

‘Nederlanders pakken eigen woning aan tijdens coronacrisis’

Een eigen huis, een plek onder de zon … in coronatijd is een fijn huis nóg belangrijker geworden: we zijn tenslotte meer thuis dan ooit. Maar we gaan hiervoor niet op zoek naar een andere plek, is de verwachting. In plaats daarvan krijgt de eigen woning wat extra liefde. Dit en meer blijkt uit het Groot Leenonderzoek van Freo en onderzoeksbureau Markteffect.

U kunt bij ons terecht

088-321 00 03 WhatsApp Live chat

Vandaag van 8:00 - 21:00 uur weer bereikbaar

Contact via WhatsApp

Whatsapp op uw device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit