Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueel

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo

Meer dan een kwart van de consumenten met een consumptieve lening ervaart de lening als een last. Maar de moeite om over te stappen nemen ze niet of nauwelijks. 32% geeft aan wel te willen overstappen maar vindt dit te veel gedoe. Meer dan de helft denkt niet te kunnen besparen op hun lening of mogen niet overstappen (12%). Dit blijkt uit het Groot Leenonderzoek 2020 van Freo, de online kredietverstrekker van de Rabobank, uitgevoerd door Markteffect onder ruim 1.000 consumenten met een lening.  

Uit het onderzoek blijkt dat er onder de leenconsument weinig kennis is over het eigen financiële product. Maar liefst één op de vijf respondenten (20%) weet niet wat de hoogte is van hun maandelijkse aflossing. Minder dan de helft (44%) weet het exacte rentepercentage van hun lening. Hebben de respondenten ook een hypotheek dan weet slechts 31% het exacte rentepercentage van deze hypotheek. 

Hondstrouw

Consumenten met een lening zijn erg trouw aan kredietverstrekkers ten opzichte van zorgverzekeraars, telecomaanbieders en energieleveranciers. Deze laatste producten worden veelvuldig vergeleken en dat leidt vaak tot overstappen. Hoe anders is dat in de financiële wereld. Meer dan de helft (53%) vergelijkt geen kredietaanbieders. Als ze dit wel doen, dan is dat pas als het contract afloopt (43%).  Overstappen naar een kredietverstrekker wordt ervaren als gedoe of heeft niet de interesse. Alternatieven zijn in hun ogen lastig te vinden. Dit terwijl 37% wel van mening is dat de lening vaker moet worden gecontroleerd. Om zo de voorwaarden en het rentepercentage tegen het licht te houden.

Nationale overstapmaand

Ron van Vliet, algemeen directeur van Freo, meent dat consumenten er goed aan doen vaker de rente en voorwaarden van hun lening te vergelijken met het actuele aanbod in de markt. ‘Overstappen kan lonen. Zij die dat doen betalen veelal een lagere rente of hebben betere voorwaarden bedongen zoals kosteloos tussentijds aflossen. Hierdoor kunnen ze geld besparen. Ik ben altijd wel jaloers op de zorgsector die echt hun eigen moment hebben om over te stappen. Daar is dat heel gewoon. Het zou goed zijn voor onze sector om een soort van jaarlijks ‘overstapmoment’ te organiseren waarbij sector en consumenten worden uitgedaagd om op die dag de papieren en de tarieven goed te checken. Om zo de consument te helpen besparen. Hier is een rol weggelegd voor kredietverstrekkers.’ 

Wat verder blijkt uit het onderzoek:

Ron van Vliet - Directeur Freo

Door Ron van Vliet

21 oktober 2020 | geplaatst in Freo onderzoekt

Meer over Freo onderzoekt

  • Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
    08 juli 2021

    Wat is voordeliger: hypotheek of Persoonlijke Lening?

    Nederland is volop aan het verbouwen. Uit ons jaarlijkse Verbouwonderzoek blijkt dat we met name de wintermaanden januari en februari en het vroege voorjaar (maart, april, mei) het uitgelezen moment vinden hiervoor. Op de vraag hoe Nederlanders hun verbouwing het liefst financieren antwoordt 82%: met een tweede hypotheek. Dit terwijl een Persoonlijke Lening soms voordeliger kan zijn.

  • Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
    06 juli 2021

    Liever hypotheek dan lening bij verbouwplannen

    Heeft u in de afgelopen tijd een verbouwing gefinancierd tussen de €10.000 en €75.000? Dan is de kans groot dat u dit binnen uw eigen hypotheek heeft geregeld. Zo’n hypothecaire lening heeft de voorkeur boven een Persoonlijke Lening. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Freo en Markteffect. Maar, is het aanpassen van de bestaande hypotheek ook de voordeligste optie voor een verbouwing? ‘Niet altijd, zegt Ron van Vliet, directeur van Freo. ‘Het is belangrijk om je voordat je een lening afsluit goed in de verschillende leenvormen te verdiepen.’

Hoe is dit berekend?

Onder andere uw inkomen, maandlasten, woonsituatie en burgerlijke staat spelen een rol bij het bepalen van het voor u verantwoorde leenbedrag. Minder lenen kan natuurlijk ook.

Bij het aanvragen van een vrijblijvende offerte checken wij altijd eerst uw persoonlijke en financiële gegevens. Zo beoordelen wij of de lening bij u past.

Sluit

Contact via WhatsApp

Whatsapp op je device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 20.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit

Hoe is dit berekend?

Bij het vaststellen van de bedragen en tarieven hebben wij de volgende aannames gedaan:

  1. Er worden geen boetevrije extra aflossingen gedaan.
  2. De hoogte van het maandbedrag blijft de hele looptijd van de lening gelijk.
  3. Alle verplichtingen rondom de lening zijn goed nagekomen door de contractant(en).
Sluit

Freo gebruikt cookies

Wij plaatsen cookies om uw bezoek te verbeteren. Gaat u akkoord? Accepteer dan alle cookies. .