Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueel

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo

Meer dan een kwart van de consumenten met een consumptieve lening ervaart de lening als een last. Maar de moeite om over te stappen nemen ze niet of nauwelijks. 32% geeft aan wel te willen overstappen maar vindt dit te veel gedoe. Meer dan de helft denkt niet te kunnen besparen op hun lening of mogen niet overstappen (12%). Dit blijkt uit het Groot Leenonderzoek 2020 van Freo, de online kredietverstrekker van de Rabobank, uitgevoerd door Markteffect onder ruim 1.000 consumenten met een lening.  

Uit het onderzoek blijkt dat er onder de leenconsument weinig kennis is over het eigen financiële product. Maar liefst één op de vijf respondenten (20%) weet niet wat de hoogte is van hun maandelijkse aflossing. Minder dan de helft (44%) weet het exacte rentepercentage van hun lening. Hebben de respondenten ook een hypotheek dan weet slechts 31% het exacte rentepercentage van deze hypotheek. 

Hondstrouw

Consumenten met een lening zijn erg trouw aan kredietverstrekkers ten opzichte van zorgverzekeraars, telecomaanbieders en energieleveranciers. Deze laatste producten worden veelvuldig vergeleken en dat leidt vaak tot overstappen. Hoe anders is dat in de financiële wereld. Meer dan de helft (53%) vergelijkt geen kredietaanbieders. Als ze dit wel doen, dan is dat pas als het contract afloopt (43%).  Overstappen naar een kredietverstrekker wordt ervaren als gedoe of heeft niet de interesse. Alternatieven zijn in hun ogen lastig te vinden. Dit terwijl 37% wel van mening is dat de lening vaker moet worden gecontroleerd. Om zo de voorwaarden en het rentepercentage tegen het licht te houden.

Nationale overstapmaand

Ron van Vliet, algemeen directeur van Freo, meent dat consumenten er goed aan doen vaker de rente en voorwaarden van hun lening te vergelijken met het actuele aanbod in de markt. ‘Overstappen kan lonen. Zij die dat doen betalen veelal een lagere rente of hebben betere voorwaarden bedongen zoals kosteloos tussentijds aflossen. Hierdoor kunnen ze geld besparen. Ik ben altijd wel jaloers op de zorgsector die echt hun eigen moment hebben om over te stappen. Daar is dat heel gewoon. Het zou goed zijn voor onze sector om een soort van jaarlijks ‘overstapmoment’ te organiseren waarbij sector en consumenten worden uitgedaagd om op die dag de papieren en de tarieven goed te checken. Om zo de consument te helpen besparen. Hier is een rol weggelegd voor kredietverstrekkers.’ 

Wat verder blijkt uit het onderzoek:

Ron van Vliet - Directeur Freo

Door Ron van Vliet

21 oktober 2020 | geplaatst in Freo onderzoekt

Meer over Freo onderzoekt

  • NPS_56_desktop
    01 juli 2022

    Onderzoek: klanttevredenheid Freo ongekend hoog

    Maar liefst 93% van onze klanten zou bij een nieuwe leenbehoefte overwegen om opnieuw voor Freo te kiezen. Dat blijkt uit de nieuwste resultaten van ons jaarlijkse NPS onderzoek. Dit jaar lieten ruim 1900 klanten van zich horen. En daar worden wij blij van!

  • Bloemen op tafel
    28 april 2022

    Rente van Freo valt opnieuw in de prijzen

    Voor de twaalfde keer op rij sleept Freo de prijs binnen voor laagste rente bij een Persoonlijke Lening. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt door onafhankelijk onderzoekinstituut MoneyView.

Hoe is dit berekend?

Onder andere jouw inkomen, maandlasten, woonsituatie en burgerlijke staat spelen een rol bij het bepalen van het voor jou verantwoorde leenbedrag. Minder lenen kan natuurlijk ook.

Bij het aanvragen van een vrijblijvende offerte checken wij altijd eerst jouw persoonlijke en financiële gegevens. Zo beoordelen wij of de lening bij je past.

Sluit

Contact via WhatsApp

Whatsapp op je device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van jouw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 20.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit

Hoe is dit berekend?

Bij het vaststellen van de bedragen en tarieven hebben wij de volgende aannames gedaan:

  1. Er worden geen boetevrije extra aflossingen gedaan.
  2. De hoogte van het maandbedrag blijft de hele looptijd van de lening gelijk.
  3. Alle verplichtingen rondom de lening zijn goed nagekomen door de contractant(en).
Sluit

Ook wij gebruiken cookies

Door op ‘Akkoord’ te klikken, accepteer je alle cookies (en vergelijkbare technieken) op onze website. Hiermee kunnen wij en derden jouw internetgedrag op onze website volgen en verwerken bij jouw persoonsgegevens. Door ons en derden kan een profiel worden gemaakt waarmee gepersonaliseerde advertenties kunnen worden getoond. Door op ‘Instellingen wijzigen’ te klikken, kun je een andere cookie voorkeur kiezen.Meer informatie over cookies.