Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Misleidend als geadverteerde rente op lening afwijkt van offerte

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo

Het overgrote deel van de mensen met een lening (82%) vindt het misleidend als de getoonde rente afwijkt van de daadwerkelijke offerte bij hetzelfde leenbedrag. Bijna de helft van deze groep ziet hierin een taak voor de overheid: zij moeten ervoor zorgen dat advertenties van leningen correct en transparant zijn.

Dit najaar vond het Groot Leenonderzoek 2020 van Freo plaats. Hierin vroegen we ruim 1.000 leners naar hun lening. Een van de onderwerpen was Risk Based Pricing (RBP - ‘rente naar risico’). Hierbij is de hoogte van de rente afhankelijk van de persoonlijke situatie van de klant. Waar de kredietverstrekker de rente precies op baseert, is vaak niet duidelijk. Factoren die kunnen meetellen zijn: leeftijd, inkomen, woonlasten en zelfs het postcodegebied. In de praktijk leidt dit er soms toe dat de rente die op de offerte staat anders is (vaak hoger!) dan dat u eerder voorgespiegeld kreeg. Uit ons Leenonderzoek blijkt dat 82% van de ondervraagden vindt dat dat deze vorm van adverteren misleidend is. 

Risk Based Pricing

Hoe zit het met de kennis over Risk Based Pricing? Een kwart (24%) denkt te weten hoe de methodiek in elkaar steekt, maar vervolgens komt een aantal met de meeste creatieve interpretaties. Dat de rente tussentijds kan stijgen, bijvoorbeeld. Of dat het in geval van Risk Based Pricing altijd mogelijk is om de lening om af te betalen. Gelukkig weet het merendeel van deze groep wél hoe het zit: dat de kredietverstrekker kijkt naar het risicoprofiel. 76% van de ondervraagden (het overige deel dus) geeft aan dat nooit van Risk Based Pricing gehoord te hebben. Die onwetendheid verklaart misschien ook dat de meningen over RBP gelijk zijn verdeeld: 53% (heel erg) negatief tegenover 48% (heel erg) positief. 

Transparant

Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen niet weten waar de rente van een lening op is gebaseerd. Bij Freo zijn we voor transparantie. Wij vinden het belangrijk dat u van tevoren precies weet waar u aan toe bent. Door gebruik te maken van Risk Based Pricing kunnen kredietverstrekkers dit niet altijd garanderen. Daarom doen we er bij Freo niet aan mee. Iedereen met hetzelfde leenbedrag, betaalt hier hetzelfde tarief.

Eerlijk lenen

Iedereen die een lening af wil sluiten, moet bovendien de offerte goed kunnen begrijpen. Daar maken wij ons hard voor. Uit ons onderzoek blijkt dat veel consumenten hierin ook een taak voor de overheid zien. De helft (50%) vindt dat zij ervoor moeten zorgen dat advertenties van leningen correct en transparant zijn. Maar ze verwachten daarnaast actie van de kredietverstrekkers: geen verrassingen, geen addertjes onder het gras. Gewoon een eerlijke lening. Bij Freo doen we het al jaren zo. Wie volgt? Het maakt het vergelijken van leningen makkelijker en meer betrouwbaar voor de consument.

Ron van Vliet

Door Ron van Vliet

23 november 2020 | geplaatst in Freo onderzoekt

Meer over Freo onderzoekt

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
29 oktober 2020

‘Freo-klanten weten het meest over eigen lening’

Klanten van Freo gaan bewust met hun lening om. Veel vaker dan klanten van andere kredietverstrekkers weten ze nog wat het oorspronkelijke bedrag van hun lening was. Ook zijn ze scherper op de rente die ze betalen. Wel schamen ze zich vaker voor hun lening, blijkt uit ons Groot Leenonderzoek 2020.

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
21 oktober 2020

Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueel

Meer dan een kwart van de consumenten met een consumptieve lening ervaart de lening als een last. Maar de moeite om over te stappen nemen ze niet of nauwelijks. 32% geeft aan wel te willen overstappen maar vindt dit te veel gedoe. Meer dan de helft denkt niet te kunnen besparen op hun lening of mogen niet overstappen (12%). Dit blijkt uit het Groot Leenonderzoek 2020 van Freo, de online kredietverstrekker van de Rabobank, uitgevoerd door Markteffect onder ruim 1.000 consumenten met een lening.  

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
28 september 2020

‘Nederlanders pakken eigen woning aan tijdens coronacrisis’

Een eigen huis, een plek onder de zon … in coronatijd is een fijn huis nóg belangrijker geworden: we zijn tenslotte meer thuis dan ooit. Maar we gaan hiervoor niet op zoek naar een andere plek, is de verwachting. In plaats daarvan krijgt de eigen woning wat extra liefde. Dit en meer blijkt uit het Groot Leenonderzoek van Freo en onderzoeksbureau Markteffect.

Contact via WhatsApp

Whatsapp op uw device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit