Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Nieuwe leennormen per 1 april

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo

Per 1 april zijn de leennormen voor consumptieve leningen aangescherpt. Voorheen keken kredietverstrekkers – waaronder Freo - bij de aanvraag van een lening met name naar inkomen en woonlasten. Nu nemen we hierin bijvoorbeeld ook de kosten voor de auto en kinderopvang mee. Zo ontstaat er een completer beeld van iemands financiële situatie én kunnen we nog beter inschatten of de lening verantwoord is.

De brancheverenigingen hebben in goed overleg met AFM en het NIBUD de regels rondom lenen aangescherpt. Per 1 april 2021 bepalen de nieuwe leennormen hoeveel iemand maximaal verantwoord kan lenen. Door ook te kijken naar de kosten voor bijvoorbeeld de auto en de kinderopvang krijgen we een completer beeld van iemands situatie: hoeveel blijft er na het betalen van alle vaste lasten over om van te leven? Dat is de zogenaamde ‘draagkracht’ die bepaalt of een lening wel of niet verantwoord is. 

Jaarlijkse check

Het doel van de nieuwe leennormen is dat mensen minder snel in de financiële problemen komen door hun lening. Door de strengere regels bij de aanvraag is de kans hierop kleiner. Maar ook tijdens de looptijd van de lening is het belangrijk dat kredietverstrekkers de financiële situatie van de klant goed in de gaten blijven houden. Bij Freo nemen we die taak heel serieus met onder andere onze jaarlijkse leencheck. 

Bewust

De nieuwe leennormen dragen bij aan onze kijk op verantwoord lenen: leen niet meer dan nodig en ga bewust met jouw lening om. Benieuwd naar jouw maximaal verantwoorde leenbedrag? Bereken jouw lening >

Ron van Vliet - Directeur Freo

Door Ron van Vliet

01 april 2021 | geplaatst in Freo nieuws

Meer over Freo onderzoekt

  • Freo: wij bieden u graag een helpende hand
    30 november 2022

    Persoonlijke Lening van Freo ook via Rabobank verkrijgbaar

    Rabobank en dochter Freo zetten een nieuwe stap in de samenwerking. Sinds 31 oktober 2022 is Rabobank zelf gestopt met het aanbieden van persoonlijke leningen. Via de online kanalen van Rabobank kunnen klanten alleen nog een Persoonlijke Lening van Freo aanvragen. Rabobank is hiermee een bemiddelaar van Freo. Klanten kunnen ook nog steeds rechtstreeks op freo.nl een lening aanvragen. Op freo.nl verandert er dus niets.

  • Een voordelige lening bij Freo
    03 augustus 2022

    Opnieuw renteverhoging voor Persoonlijke Lening

    Voor de derde keer in korte tijd stijgen de rentetarieven van Freo. Per 3 augustus 2022 wordt de rente voor alle tariefklassen verhoogd. Lees hieronder meer over de nieuwe rentepercentages.

Hoe is dit berekend?

Onder andere jouw inkomen, maandlasten, woonsituatie en burgerlijke staat spelen een rol bij het bepalen van het voor jou verantwoorde leenbedrag. Minder lenen kan natuurlijk ook.

Bij het aanvragen van een vrijblijvende offerte checken wij altijd eerst jouw persoonlijke en financiële gegevens. Zo beoordelen wij of de lening bij je past.

Sluit

Contact via WhatsApp

Whatsapp op je device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van jouw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 20.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit

Hoe is dit berekend?

Bij het vaststellen van de bedragen en tarieven hebben wij de volgende aannames gedaan:

  1. Er worden geen boetevrije extra aflossingen gedaan.
  2. De hoogte van het maandbedrag blijft de hele looptijd van de lening gelijk.
  3. Alle verplichtingen rondom de lening zijn goed nagekomen door de contractant(en).
Sluit

Ook wij gebruiken cookies

Door op ‘Akkoord’ te klikken, accepteer je alle cookies (en vergelijkbare technieken) op onze website. Hiermee kunnen wij en derden jouw internetgedrag op onze website volgen en verwerken bij jouw persoonsgegevens. Door ons en derden kan een profiel worden gemaakt waarmee gepersonaliseerde advertenties kunnen worden getoond. Door op ‘Instellingen wijzigen’ te klikken, kun je een andere cookie voorkeur kiezen. Meer informatie over cookies.