Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Wat kan ik doen om het aanvraagproces te versnellen?

Uw documenten aanleveren bij Freo

Als u een lening aanvraagt bij Freo wilt u natuurlijk zo snel mogelijk weten of uw aanvraag wordt goedgekeurd. In de helft van de gevallen duurt een aanvraag langer omdat niet alle documenten op de juiste manier bij ons worden aangeleverd. Onderstaande tips helpen u dat voorkomen.

LET OP: Dit bericht gaat over documenten die vaak niet juist worden aangeleverd. Punten om extra op te letten dus. De complete lijst van documenten vindt u terug in uw offertepakket of in uw Mijn Freo-omgeving.

1. Zorg dat uw rekeningafschrift compleet is

Download het pdf-bestand van uw rekeningafschrift via internetbankieren. Zorg dat u de volle kalendermaand downloadt. Dus het rekeningafschrift van het begin tot het einde van de volle maand. Op het rekeningafschrift moet duidelijk zichtbaar zijn:

  • op welke naam de bankrekening staat (de tenaamstelling);
  • uw inkomen;
  • een omschrijving van uw bij- en afschrijvingen. Dus niet alleen de bedragen;
  • uw woonlasten van uw huur of hypotheek. Dit geldt niet als u in- of thuiswonend bent.

Staat uw of uw partner’s inkomen of lasten op meerdere rekeningafschriften? Lever dan ook deze rekeningafschriften aan, waarbij een volledige kalendermaand zichtbaar is. Bij de aankoop van een nieuwe woning vragen wij ook uw hypotheekofferte op.

2. Arbeidsovereenkomst of intentieverklaring?

Heeft u een tijdelijk dienstverband dat binnen drie maanden verloopt? Dan ontvangen wij graag een intentieverklaring. Dit is een verklaring waarin uw werkgever het voornemen heeft u in vaste dienst te nemen. Bent u korter dan één jaar in dienst bij uw werkgever? Dan ontvangen wij graag uw arbeidsovereenkomst.

3. Oversluiten? Vergeet uw saldo-overzicht(en) niet

Stapt u met één of meerdere leningen over naar Freo? Wij hebben van al deze leningen saldo-overzichten nodig. Dus óók als het gaat om een creditcardschuld of postorderkrediet. Op de overzichten moet duidelijk zichtbaar zijn:

  • uw naam;
  • naam van de kredietverstrekker;
  • het contractnummer;
  • uw geleend bedrag (bij een Persoonlijke Lening) of limiet (bij een Doorlopend Krediet);
  • uw actueel saldo.

De maandoverzichten mogen niet ouder zijn dan twee maanden. Gaat het om een creditcardschuld van de ING? Maak dan een foto of scan van alleen de vóórkant van uw creditcard.

4. Vul uw SEPA Doorlopende machtiging goed in

  • vul uw volledige rekeningnummer (IBAN) in;
  • zet uw handtekening(en) op het formulier;

Soms krijgen wij het SEPA-formulier terug met alleen een het rekeningnummer, zoals deze voorheen werd weergegeven. Dit is niet voldoende. Wij ontvangen graag het volledige IBAN-nummer. 

uitlegIBAN

Uw IBAN bestaat uit een landcode, controlegetal, bankcode en uw huidige rekeningnummer aangevuld met één of meer nullen. U vindt uw IBAN op uw rekeningafschrift, bankpas of via internetbankieren.

5. Stuur uw loonstrook en/of pensioenoverzicht mee

Check of u hetzelfde bedrag aan salarisstorting op uw loonstrook ziet als op uw rekeningafschrift: zijn deze bedragen van dezelfde maand en komen ze overeen? Dan is het goed. Uw loonstrook mag niet ouder zijn dan twee maanden.

Gaat u bijna met pensioen en vraagt u een Persoonlijke Lening aan? Upload dan uw pensioenoverzicht in Mijn Freo als een van beide contractanten 68 wordt tijdens de looptijd van de lening. Bij een Doorlopend Krediet ontvangen we graag uw toekomstig pensioen vanaf 56 jaar. Dit overzicht vindt u op Mijnpensioenoverzicht.nl.

6. Zorg dat de kopie identiteitsbewijs aan alle voorwaarden voldoet

Stuur ons een kopie (voor –én achterkant) van uw, op dat moment geldige, identiteitsbewijs. Dit kan zijn:

  • paspoort;
  • identiteitskaart;
  • rijbewijs of
  • verblijfsdocument voor onbepaalde tijd.

Het is belangrijk dat het document, met daarop ook uw burgerservicenummer (BSN), goed zichtbaar is. Bent u in de EU geboren en toont u een niet-Nederlands legitimatiebewijs aan? Dan hebben we uw burgerservicenummer (BSN) nog nodig. Deze staat bijvoorbeeld op uw zorgpas.

Tot slot: onderteken uw offerte met IDIN

Onderteken het contract en de SEPA-machtiging gemakkelijk online door middel van IDIN. Een handtekening is daardoor niet meer nodig. 
Is alles compleet? Lever dan de documenten digitaal aan in Mijn Freo. Maak een foto of scan van de documenten en upload deze in uw persoonlijke Mijn Freo-omgeving. Meestal hoort u binnen drie tot vier dagen of uw aanvraag door Freo is geaccepteerd.

LET OP: Bovenstaande gaat over documenten die vaak niet juist worden aangeleverd. Punten om extra op te letten dus. De complete lijst van documenten vindt u terug in uw offertepakket of in uw Mijn Freo-omgeving. 

Harm Hoebergen - Manager Klantenservice

Door Harm Hoebergen

22 januari 2020 | geplaatst in Leentips

Meer over Leentips

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
25 september 2020

Hoe werkt de rente van een lening?

Stel u gaat verbouwen of wilt een nieuwe auto, maar heeft daarvoor het geld niet achter de hand. Dan kan een lening de uitkomst bieden. Geld lenen kost geld, maar hoe veel geld de lening kost, de rente, verschilt. Wat is rente eigenlijk? En waarom betaalt u voor de ene lening meer dan de ander? Kortom: hoe werkt de rente van een lening? 

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
20 augustus 2020

Financieren: wat kost een Tiny House?

Denkt u aan het kopen van een Tiny House als tweede huis of vakantiewoning? De behoefte hierin is gegroeid. Daarnaast spreekt de filosofie hierachter steeds meer mensen aan. Maar wat kost zo’n huisje eigenlijk? En wat zijn de financieringsmogelijkheden?

Een Persoonlijke Lening of Doorlopend Krediet bij Freo
07 april 2020

Wat moet ik doen als ik mijn baan verlies?

Of u nu al jarenlang in loondienst bent, of pas een paar maanden: het verliezen van een baan is altijd een klap. Naast emoties die u mogelijk voelt, komt er ook financieel heel wat op u af. Uw loon ontvangt u niet meer maandelijks en u moet op banenjacht. Kortom: wat moet ik doen als ik mijn baan verlies?

U kunt bij ons terecht

088-321 00 03 WhatsApp

Vandaag van 8:00 - 21:00 uur weer bereikbaar

Contact via WhatsApp

Whatsapp op uw device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit