Veelgestelde vragen over een lening aanvragen
Het aanvragen van een lening duurt meestal tussen de 1 en 5 werkdagen. Als wij geen aanvullende gegevens van je nodig hebben, kan het geld binnen 1-2 werkdagen op je rekening staan. Hebben we wel meer gegevens nodig, dan duurt het meestal maximaal 5 werkdagen.
Een lening aanvragen verloopt als volgt:
- Jij vraagt een offerte aan door je gegevens met ons te delen. Dit duurt meestal zo’n 15 tot 20 minuten.
- Wij beoordelen je aanvraag. Soms vragen we om aanvullende gegevens. Hoe sneller jij die aanlevert, hoe eerder wij deze kunnen beoordelen..
- Jij bekijkt de offerte. Lenen doe je niet in een opwelling, daarom duurt het minimaal 24 uur voordat je de offerte kunt ondertekenen.
- Heb je de offerte ondertekend? Dan maken wij het leenbedrag meteen over op jouw rekening.
Om jouw aanvraag compleet te maken, vragen wij je om een aantal gegevens. Je kunt deze met ons delen via de Freo Aanlever App. Hierbij heb je jouw mobiele telefoon en DigiD nodig. Met jouw toestemming haalt de Freo Aanlever App direct en veilig jouw gegevens op bij overheidsinstanties en je bank. Wij ontvangen dan in één keer de juiste gegevens. Zo kunnen we goed beoordelen of je een lening kunt krijgen.
Belangrijk: download de Freo Aanlever App pas wanneer dat bij het aanvragen van een offerte aan je gevraagd wordt. Jouw aanvraag wordt dan namelijk automatisch herkend.
- Bij welke instanties haalt de Freo Aanlever App gegevens op?
- Wat doet Freo met de gegevens die ik deel?
- Andere vragen over de Freo Aanlever App
Je kunt bij Freo een lening aanvragen als:
- je minimaal 18 jaar en maximaal 69 jaar oud bent
- je in Nederland woont en een geldig identiteitsbewijs hebt
- je een regelmatig inkomen ontvangt (zoals salaris of pensioen, maar bijvoorbeeld geen studiefinanciering)
Goed om te weten
Als je bij Freo een lening aanvraagt, doen wij een BKR-toetsing. Met deze toetsing beoordelen wij jouw leengedrag. Is je BKR-registratie positief? Dan kun je lenen bij Freo.
Nee, het is niet mogelijk om alleen op jouw eigen naam een lening aan te vragen als je getrouwd of geregistreerd partners bent. In beide situaties moet je namelijk samen het contract ondertekenen. Zo ben je ook samen verantwoordelijk voor de lening. Ook als je getrouwd bent onder huwelijkse voorwaarden, hebben wij van allebei de echtgenoten een handtekening op het contract nodig.
Nee, alleen inwoners van Nederland kunnen een lening aanvragen bij Freo. Heb je een lening bij Freo, woon je op dit moment in Nederland en ga je verhuizen naar het buitenland? Dan moet je jouw lening helemaal aflossen.
Bij Freo kun je een lening afsluiten als je tussen de 18 en 69 jaar oud bent. Goed om te weten: je moet je lening vóór jouw 75ste verjaardag aflossen.
Kan ik ook lenen als ik met pensioen ga of ben?
Ja, ook als je met pensioen gaat of bent en je niet ouder bent dan 69 jaar, kun je bij Freo een lening afsluiten. Wij zien pensioen namelijk ook als inkomen.
Ik heb een lening en ga met pensioen. Wat nu?
Als je met pensioen gaat, gaat jouw maandelijks inkomen misschien omlaag. Dit kan gevolgen hebben voor het aflossen van jouw lening. Wij vinden het belangrijk dat je zorgeloos kunt genieten van jouw pensioen. Een (te) hoog maandbedrag past hier niet bij. Bij de aanvraag van jouw lening houden we vaak al rekening met jouw verwachte pensioeninkomen. Hebben we dat bij jou niet gedaan? Dan nemen we ruim vóór jouw pensioendatum contact met je op. Wij kijken dan of je lening ook met jouw pensioeninkomen nog bij jou past. Soms is dit niet zo. Dan gaan we samen op zoek naar een oplossing om de lening weer passend te maken.
Lenen kost altijd geld. Je betaalt namelijk rente over het bedrag dat je leent. Hoe hoger het rentepercentage, hoe hoger de kosten. Het is belangrijk om hiermee rekening te houden bij het afsluiten van een lening.
Nee, bij Freo kun je geen Doorlopend Krediet aanvragen. Ontdek of onze Persoonlijke Lening bij je past.
Waarom kan ik geen Doorlopend Krediet aanvragen bij Freo?
Verstandig lenen, daar staan wij voor. Wij vinden het Doorlopend Krediet daar niet meer bij passen. Wij zien lenen namelijk als een tijdelijke oplossing. En van een Doorlopend Krediet wordt vaak niet tijdelijk gebruik gemaakt. Daarom hebben wij ervoor gekozen om te stoppen met het aanbieden van het Doorlopend Krediet.
Je kunt je offerte en de SEPA-machtiging ondertekenen met iDIN. Dit is een dienst van de banken waarmee je veilig en vertrouwd kunt inloggen op websites van onder andere overheidsinstanties, verzekeraars en webshops.
Hoe werkt iDIN?
Met iDIN geef je toestemming aan jouw bank om gegevens zoals jouw naam, adres en woonplaats met Freo te delen. Dit werkt als volgt: je kiest de bank waar je een betaalrekening hebt, je logt in bij je bank en je geeft daarna toestemming om je gegevens te delen met Freo. In Mijn Freo kun je iDIN gebruiken om de offerte en de SEPA-machtiging digitaal te ondertekenen.
Wat is een SEPA-machtiging?
Met een SEPA-machtiging geef je Freo toestemming om automatisch bedragen van je rekening af te schrijven.
Dit hangt af van de reden dat de aanvraag de vorige keer is afgewezen. Is jouw huidige (financiële) situatie veranderd sinds jouw vorige aanvraag? Bijvoorbeeld doordat je inkomen is gestegen? Dan kun je een nieuwe aanvraag doen.
Is jouw aanvraag voor een lening afgewezen? Dan krijg je hierover een bericht via Mijn Freo en een mail via het mailadres dat je aan ons hebt doorgegeven.
De reden van afwijzing kan verschillend zijn. We geven wat voorbeelden:
- Jouw inkomen is te laag voor je gewenste leenbedrag.
- Jouw vaste lasten zijn te hoog voor je gewenste leenbedrag.
- Je ontvangt alleen inkomsten uit een onderneming.
- Je hebt een negatieve BKR-registratie.
- Je bent jonger dan 18 jaar.
- Je bent 70 jaar of ouder.
Heb je nog vragen over de afwijzing van je aanvraag? Neem dan contact met ons op.