Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Lening aanvragen: tips van expert Harm Hoebergen

Check elk jaar of uw lening nog bij u past

U wil graag een lening afsluiten. Wat gebeurt er nadat u de aanvraag heeft gedaan? Harm is Manager van afdeling Klantenservice bij Freo en vertelt wat u kunt verwachten, welke voorwaarden er zijn én hij geeft handige tips.

Als Manager Klantenservice houdt Harm zich dagelijks bezig met aanvragen voor leningen. Harm: “Wij beoordelen of de gevraagde lening past bij de situatie van de aanvrager en of deze verantwoord is. Dat doen we door gegevens als inkomen, hypotheek- of huurkosten en BKR-registratie te vergelijken met de gewenste lening.”

Online aanvraag doen

Als Manager Klantenservice komt Harm zelf niet direct in contact met u als aanvrager. Hij legt uit: “Bij Freo kunt u online een aanvraag doen. U vult onder meer in hoeveel u wilt lenen en wat u maandelijks kunt aflossen. Zodra u de aanvraag instuurt krijgt u een pop-up te zien. Daarin ziet u of uw aanvraag direct wordt afgewezen of voorlopig wordt goedgekeurd.”

Aanvraag doornemen

“Na de online aanvraag belt binnen 24 uur één van mijn collega’s u op. Hij of zij neemt de aanvraag nog eens helemaal met u door. Wij controleren uw persoonsgegevens en ook wordt de gewenste leenvorm en het leendoel opgeschreven: de voorlopige offerte betekent niet dat u al groen licht heeft voor een lening."

Voorlopige offerte en gegevens opsturen

“Na dit gesprek sturen we een voorlopige offerte op, met daarin informatie over de leenvorm, het krediet- en maandbedrag en het rentepercentage. Let goed op: Dit is echt een voorlopige offerte, u heeft dan nog géén groen licht voor een lening. We vragen u eerst om deze offerte te ondertekenen en samen met een paar extra gegevens terug te sturen. Denk aan een kopie van legitimatiebewijs, een bankafschrift van huur- of hypotheekafschrijving en een recent loonstrookje. Wij moeten de offerte daarna nog goedkeuren. Pas bij een schriftelijke bevestiging per mail van ons is de lening definitief.”

Documentatie aantonen

Harm vult aan: “Welke gegevens u precies op moet sturen kan per situatie verschillen. Er zijn heel veel voorbeelden te noemen. Bent u bijvoorbeeld recentelijk verhuisd naar een koopwoning? Dan hebben we een getekende hypotheekofferte nodig om de maandelijkse lasten te kunnen bepalen. Dat doen we omdat de hoogte van invloed is op het leenbedrag. Het kan natuurlijk ook zijn dat u geen nieuwe lening aanvraagt, maar een bestaande lening naar ons wilt oversluiten. Dan vragen we u ook om een aflosnota of het meest recente kredietoverzicht. Zo kunnen we de volledige lening oversluiten.”

Acceptatiecriteria: wanneer accepteren wij de lening?

“Nadat u de offerte heeft ondertekend en met bijhorende documenten terug heeft geüpload, komt de aanvraag bij mij en mijn collega’s terecht. Omdat we willen dat een lening verantwoord is en zeker willen weten dat u het maandbedrag kunt betalen, gelden er zogenaamde acceptatiecriteria.”

Hieronder de drie belangrijkste acceptatiecriteria op een rij:

1. Inkomen

"U moet kunnen laten zien dat u een inkomen heeft, zoals salaris (dit mag een vast of een tijdelijk dienstverband zijn) of pensioen. Met bijvoorbeeld alleen studiefinanciering is het niet mogelijk om een lening af te sluiten bij Freo."

2. BKR-registratie

"Een BKR- registratie is niet negatief, het laat zelfs zien dat u ervaring heeft in lenen en dat dat goed is gegaan. Maar met een negatieve BKR-registratie is het niet mogelijk om een lening af te sluiten. (dit geeft aan dat bij eerdere leenervaring(en) de afspraken niet zijn nagekomen)."

3. In staat zijn om netjes te betalen

"Uit alle documenten en gegevens die u aanlevert (afschriften, loonstrookjes) moeten we kunnen zien dat u de lening kunt betalen. U kunt een Doorlopend Krediet afsluiten tot uw 65e levensjaar."

Maximale leeftijd aanvragen lening

"Daarbij geldt er ook een maximale leeftijd voor het aanvragen van een lening", vertelt Harm. “Een Doorlopend Krediet mag u tot 65 jaar afsluiten. Daarna moet u altijd beginnen met aflossen. Bij een Persoonlijke Lening ligt dit op 70 jaar. Dat verschil heeft te maken met de leenvorm: bij een Doorlopend Krediet kunt u telkens weer opnemen. Bij een Persoonlijke Lening lost u maandelijks af.”

Tips van Harm voor afsluiten lening

Wilt u een lening afsluiten? Dit zijn de tips van Harm:

1. Doe zelf onderzoek

"Bedenk vooraf wat u precies wilt. Een Doorlopend Krediet of een Persoonlijke Lening? Wat zijn de verschillen? Reken ook alvast eens uit wat in uw situatie het voordeligst is en het beste past bij het doel van de lening."

2. Stel een leendoel vast

"Waarvoor heeft u de lening nodig en hoeveel heeft u precies nodig? Leen liever niet meer dan nodig is."

3. Ken uw inkomen en vaste lasten

"Zo kunnen wij u beter en sneller helpen en vaak ziet u zelf dan ook al of u de gewenste lening kunt betalen of niet."

Harm's tips in de praktijk brengen? Ontdek hier welke lening bij u past. 

Harm Hoebergen - Manager Klantenservice

Door Harm Hoebergen

04 januari 2020 | geplaatst in Leentips

Meer over Leentips

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
25 september 2020

Hoe werkt de rente van een lening?

Stel u gaat verbouwen of wilt een nieuwe auto, maar heeft daarvoor het geld niet achter de hand. Dan kan een lening de uitkomst bieden. Geld lenen kost geld, maar hoe veel geld de lening kost, de rente, verschilt. Wat is rente eigenlijk? En waarom betaalt u voor de ene lening meer dan de ander? Kortom: hoe werkt de rente van een lening? 

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo
20 augustus 2020

Financieren: wat kost een Tiny House?

Denkt u aan het kopen van een Tiny House als tweede huis of vakantiewoning? De behoefte hierin is gegroeid. Daarnaast spreekt de filosofie hierachter steeds meer mensen aan. Maar wat kost zo’n huisje eigenlijk? En wat zijn de financieringsmogelijkheden?

Een Persoonlijke Lening of Doorlopend Krediet bij Freo
07 april 2020

Wat moet ik doen als ik mijn baan verlies?

Of u nu al jarenlang in loondienst bent, of pas een paar maanden: het verliezen van een baan is altijd een klap. Naast emoties die u mogelijk voelt, komt er ook financieel heel wat op u af. Uw loon ontvangt u niet meer maandelijks en u moet op banenjacht. Kortom: wat moet ik doen als ik mijn baan verlies?

U kunt bij ons terecht

088-321 00 03 WhatsApp

Vandaag van 8:00 - 21:00 uur weer bereikbaar

Contact via WhatsApp

Whatsapp op uw device? Klik dan hier om direct met Freo een chat te starten. Of voeg 06-83671331 toe aan de contactlijst van uw telefoon.

Ma-vrij: 8.00 - 21.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.

Sluit